Sökning: "Integration Inclusion Special Education Learning disabilities Intellectual disabilities"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Integration Inclusion Special Education Learning disabilities Intellectual disabilities.

  1. 1. Specialpedagogiskt stöd till grundskollärare med integrerade grundsärskoleelever : Att skapa förutsättningar för elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ann-Sofie Olsson; [2018]
    Nyckelord :individual integration; integration; inclusion; intellectual disability; compulsory school; middle and lower secondary school; primary teacher; special education; individintegrering; integrering; inkludering; utvecklingsstörning; grundsärskola; grundskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to show how some of primary teachers and support teachers in middle and lower secondary school, with help from special education advice and support, create conditions for learning for integrated students with intellectual disability. The research questions in the study are, how can special advice be arranged in the form of a network? What questions may be in focus for teachers and support teachers who teach student with intellectual disability? How does the teachers and support teacher reasons at the implementation of special advice. LÄS MER

  2. 2. Möte mellan barn från olika skolformer och kamratrelationer. : En studie om en grundsärskola som är integrerad i grundskolan.

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Dana Hajko; [2016]
    Nyckelord :relationschip; basic learning disabilities; intellektuell funktionsnedsättning; integrering; kamratrelationer;

    Sammanfattning : Title “Meeting between children from different types of schools and peer relationships”  – A study of an elementary special school, that is integrated in an elementary school.   Health and Society   The purpose of this study is to investigate the potential of children with intellectual disabilities to be involved in school activities if their special school is located in the same building as the elementary school. LÄS MER

  3. 3. Integrering : Ur ett elev -vårdnadshavare och pedagogperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Hans Henriksen; [2015]
    Nyckelord :Integration Inclusion Special Education Learning disabilities Intellectual disabilities; Integrering Inkludering Specialpedagogik Inlärningssvårigheter Intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att, förstå hur några elever med diagnosen intellektuell funktionsnedsättning, deras vårdnadshavare och pedagoger, uppfattar en integrerad skolstruktur i grundskolan utifrån ett individ- grupp- och organisationsperspektiv.   Studien bygger på totalt sex intervjuer, två med elever, två med elevernas vårdnadshavare och två med den pedagog som eleverna träffar företrädelsevis i undervisningssituation. LÄS MER