Sökning: "Interaktivt lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden Interaktivt lärande.
1. Högläsning som språkutvecklande inslag på lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Idag dagens skola förekommer högläsning främst som en mysig stund eller som en pausaktivitet. Syftet med denna kunskapsöversikt är att få en fördjupad förståelse för hur man kan använda högläsning som ett språkutvecklande inslag i undervisningen. Ett urval av artiklar gjordes efter systematiska sökningar i tre olika databaser. LÄS MER
2. Utilizing GPT for Interactive Dialogue-based Learning Scenarios : A Comparative Analysis with Rasa
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : This thesis explores the use of advanced language models, specifically OpenAI’s Generative Pretrained Transformer (GPT), in the context of interactive tutoring systems built within a Unity-based game environment. The central problem addressed is whether the recent advancements in large language models make them feasible and useful to function as tutors specifically in providing meaningful, engaging, and educationally rich user interactions on a dialogue based learning platform developed by Fictive Reality. LÄS MER
3. Upplevelserikt och interaktivt lärande om odling : VR-spel med förmågan att undervisa praktisk skötsel av grödor och blommor
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : I detta kandidatarbete kommer vi att utforska och diskutera Virtual Reality (VR) som ett verktyg för lärande. Undersökningen prövar sig mot kontinuerliga speltester såväl som enkäter vars frågor om spelar- och läroupplevelse tar inspiration från Player Experience Inventory (PXI). LÄS MER
4. Att arbeta med matematiska representationer : Hur funkar det?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka utvecklingen av elevers förmåga att använda och transformera olika matematiska representationsformer genom att skapa en sekvens av lektioner. De matematiska representationsformerna som presenteras och analyseras i denna studie är bilder, laborativt material, text, matematiska symboler och verklighetsförankring. LÄS MER
5. AMK Morgon: ”ett gäng clowner i direktsändning” : En samtalsanalytisk studie om roller och vad man får skämta om i en livesänd komikerpodcast
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Den här samtalsanalytiska studien undersöker hur skämtandets gränsdragningar sker inom den sociala kontexten av en livesänd komikerpodcast. Genom att undersöka skrattets källa och utifrån vilka olika performativa roller saker sägs har studien ringat in hur det ser ut när manliga komiker kommer överens om vad man får skämta om. LÄS MER