Sökning: "Interkulturell kommunikation på förskolan"

Visar resultat 21 - 24 av 24 uppsatser innehållade orden Interkulturell kommunikation på förskolan.

  1. 21. "Vi kan ju bara stötta i svenskan" : En intervjustudie av två förskollärares, två modersmålslärares och två förskolechefers uppfattningar angående modersmålstöd

    M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kara Kristine; Anna Karlsson; [2013]
    Nyckelord :Native language; multilingual; intercultural; preschool; Modersmålstöd; flerspråkig; interkulturell; förskola;

    Sammanfattning : Alla barn har i förskolan rätt att utveckla sitt modersmål. I denna studie utgör fenomenet modersmålsstöd fallet, vilket undersökts utifrån: Syftet med studien är att undersöka hur två förskollärare, två modersmålslärare och två förskolechefer uppfattar modersmålsstöd. LÄS MER

  2. 22. ”Olika uttryck för kommunikation” : förskollärares uttalanden om kommunikation i mötet med barn och föräldrar på två mångkulturella förskolor

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Lina Hellberg; Cecilia Regnell; [2011]
    Nyckelord :kommunikation; förskola; mångkulturell; förhållningssätt; stöd;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kvalitativ studie som handlar om kommunikation på mångkulturella förskolor. Syftet med den empiriska undersökningen är att ta reda på hur förskollärare uttalar sig om den kommunikation som sker på mångkulturella förskolor. LÄS MER

  3. 23. Mångkultur i förskolan : - förskollärares förhållningssätt och inställning

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annika Nilsson; Johanna Sarajävi; [2008]
    Nyckelord :Mångkultur; interkulturell pedagogik; kulturella skillnader; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka åtta förskollärares inställning och förhållningssätt till mångkultur i förskolan. En kvalitativ forskningsmetod i form av intervjuer användes och totalt intervjuades åtta stycken förskollärare från en homogen- och en heterogen förskola. LÄS MER

  4. 24. Förskolelärares tankar kring de mångkulturella direktiv som ges i läroplanen för förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Ida Karlsson; [2008]
    Nyckelord :Multicultural; Culture; Preschool; Teachers´ Plan; Intercultural Pedagogy; International Development; Förskolan; Läroplanen; Interkulturell pedagogik; Internationalisering; Mångfald; Kultur;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan (Lpfö98) beskrivs förskolan som en social och kulturell mötesplats som skall stärka och förbereda barnen för ett liv i ett allt mer internationaliserat samhälle (Lpfö98). Syftet med denna studie är att jag med detta som utgångspunkt har tittat närmre på förskolelärares egna tankar och funderingar kring detta, hur förskolelärare känner inför de mångkulturella direktiven som läroplanen anger och hur de tycker att man rent praktiskt skall uppfylla dessa mål. LÄS MER