Sökning: "Interkulturell kommunikation på förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden Interkulturell kommunikation på förskolan.

  1. 16. Interkulturell kommunikation : Barns sätt att kommunicera på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Blazenka Matijevic; [2016]
    Nyckelord :Kommunikation; interkulturell kommunikation; observation; barn; förskola;

    Sammanfattning : Studien förklarar hur kommunikation mellan barn som har olika språk och kulturell bakgrund sker på en förskola. Syfte var att observera barns interkulturella kommunikation och om kulturell bakgrund påverkar barnens sätt att kommunicera med varandra på förskolan. LÄS MER

  2. 17. Den interkulturella tamburen : En studie om fyra förskollärares uppfattningar om interkulturell kommunikation i förskolans tambur.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Olsson Evelina; Karlsson Emma; [2016]
    Nyckelord :Mångkultur; interkulturellt perspektiv; informella samtal; tamburkontakt; vårdnadshavare; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om interkulturell kommunikation på förskolan. Specifikt fokus riktas mot förskollärares kommunikation i förskolans tambur med vårdnadshavare som har bristfälliga kunskaper i svenska språket. LÄS MER

  3. 18. Interkulturellt perspektiv i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magdalena Abdul Karim; Narcisa Zgonic Bolic; [2015]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; föräldrasamverkan; interkulturellt perspektiv; modersmål; mångfald;

    Sammanfattning : BakgrundSkolinspektionen konstaterar att Malmö inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att säkerställa att förskolan medverkar till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. Därför beslutade förskoleförvaltningen att modersmålstödet till Malmös förskolebarn skulle förändras i grunden. LÄS MER

  4. 19. Förstår vi varandra rätt? : Mångfald i den interkulturella förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Magdalena Krolak; [2015]
    Nyckelord :Preschool; multiculturalism; intercultural; diversity; pedagogy; value-system; communication; Förskola; mångkultur; interkulturell; mångfald; pedagogik; värdegrund; kommunikation;

    Sammanfattning : This is an essay about the difficulties that can occur within the intercultural preschool, with how the parents background, willpower and whishes may not always be applicable to the preschool curriculum due to cultural differences. It is about how I as an educator can have intentions that collide with childrens and parents homeculture. LÄS MER

  5. 20. Att arbeta integrerat med asylbarn i allmän förskola : En kvalitativ studie baserad på lärarintervjuer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Annelie A Ekström; [2013]
    Nyckelord :Second language; preschool; children; parent.; Förskola; flerspråkiga; andraspråk; asyl; föräldrar; kommunikation; interkulturell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att vinna kunskap om och ge en bild av hur sex pedagoger inom förskolan upplever att det är att arbeta integrerat med asylbarn i den allmänna förskolan och att ge en bild av vad pedagogerna berättar om hur detta arbete organiseras.  För att få svar på studiens frågor har en kvalitativ forskningsintervju använts. LÄS MER