Sökning: "Jag - boken"

Visar resultat 1 - 5 av 346 uppsatser innehållade orden Jag - boken.

  1. 1. "Jag vill också läsa den" : En etnografisk fältobservation med fokus på de yngsta barnens agens i relation till pedagoginitierad högläsning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tony Vikström; [2024]
    Nyckelord :Högläsning; Observation; Barndomssociologi; Agens; Åldersmaktordning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett barndomssociologiskt perspektiv synliggöra hur barns agens möjliggörs eller begränsas i relation till pedagoginitierad högläsning hos de yngsta barnen i förskolan och diskutera det i relation till åldersmaktordning. Frågeställningarna som besvaras inom studien är ”På vilka sätt möjliggörs eller begränsas yngre barns agens i relation till högläsning i förskolan?” och ”Hur kan yngre barns agens relateras till åldersmaktordning mellan barn och pedagog vid högläsning?”. LÄS MER

  2. 2. ”Jag är ett barn, och det här är mitt hem, alltså blir det ett barnhem” : En komparativ textanalys av språkets utveckling i två upplagor av Pippi Långstrump

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Ring; [2024]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; Pippi Långstrump; språkutveckling; komparation;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en komparativ analys av Astrid Lindgrens bok Pippi Långstrump (1948) och den 31:a upplagan av samma bok (2020). Syftet med uppsatsen är att studera och jämföra språkutveckling i förhållande till de två upplagorna av Pippi Långstrump. Undersökningen är gjord utefter en komparativ metod. LÄS MER

  3. 3. Hur representeras islam i SO puls boken?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malak Dawood; [2023]
    Nyckelord :religionsdidaktik; läromedelsanalys; islam; religionsundervisning; representation; mångkulturalism;

    Sammanfattning : Representation av ett läromedel har stor betydese för hur kunskapen förmedlas till våra elever, det är därför det är viktigt att ge en allsidig kunskap och inte ensidig. I de samhällsorienterade ämnena har jag valt att fokusera specifikt på religionsämnet eftersom innehållet och informationen i de religiösa böckerna i svenska skolor kan skapa missvisning. LÄS MER

  4. 4. ”Det finns en hel värld där ute, Tara.” : en analys av dekonversion i boken Allt jag fått lära mig

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Empirisk-praktiska studier av religion och teologi

    Författare :Astrid Berglund; [2023]
    Nyckelord :Allt jag fått lära mig; dekonversion; religiös nedgång; Tara Westover; ung vuxen;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to analyze deconversion and its narrative in Tara Westover’s autobiography Educated. The study aimed to answer three key questions: What does Westover’s path to deconversion look like in Educated? How can Westover’s deconversion be interpreted from the perspective of Helen Rose Fuchs Ebaugh’s (1988) model for exit processes? What type of deconversion story does Educated reflect in light of Heinz Strieb et al. LÄS MER

  5. 5. Nils Holgerssons mänskliga resa genom Sverige : En undersökning av antropocentriska och ekocentriska drag i Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Olivia Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige; Ekokritik; Barnlitteratur; Antropocentrism; Ekocentrism; Djurstudier;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att synliggöra underliggande ekokritiska teman i Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige och att undersöka människans relation till naturen med hjälp av verket. Uppsatsen använder sig av teori från ekokritik och djurstudier och undersöker frågeställningar grundade efter dessa fält, nämligen: hur gestaltas naturen i Nils Holgersson, hur gestaltas människorna i Nils Holgersson, hur gestaltas djuren i Nils Holgersson och hur gestaltas relationerna mellan människa, djur och natur? För att besvara syftet och frågeställningarna utför jag en tematisk läsning av verket och analyserar den med hjälp av ekokritiska begrepp och termer samt tidigare forskning kopplat till både Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige och ekokritik. LÄS MER