Sökning: "John Du"

Visar resultat 1 - 5 av 79 uppsatser innehållade orden John Du.

  1. 1. Anknytning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med sex förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jenny Melin; Josefine Boberg; [2024]
    Nyckelord :Anknytning; förskollärare; trygg anknytning; relationer; omsorg; trygghet;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att diskutera och problematisera begreppet anknytning utifrån några förskollärares uppfattningar om betydelsen av anknytning mellan barn och förskollärare samt att ta reda på vilka sätt förskollärarna själva menar att de arbetar med anknytning. Den teoretiska utgångspunkten som vi följde oss av i vår studie var John Bowlbys (1907–1990) anknytningsteori. LÄS MER

  2. 2. Samarbetet mellan huvudentreprenör och underentreprenörer gällande arbetsmiljö i byggproduktion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för bygg- och miljöteknologi; Lunds universitet/Byggproduktion

    Författare :John Toft; Jonathan Pedersen; [2023]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; Huvudentreprenör; Underentreprenörer; Skanska; Samarbete; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Byggsektorn är en bransch som blir mer och mer invecklad och avancerad, det blir fler företag, arbetsuppgifterna ökar och efterfrågan blir allt större. Detta ställer stora krav på huvudentreprenörer runt om i landet att fortsatt hålla hög kvalitet på sitt arbete trots den ökade arbetsbelastningen. LÄS MER

  3. 3. A Project Based Study on the Impact eTwinning has on Students’ Reading and Listening Abilities

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Carola Nordquist; [2023]
    Nyckelord :eTwinning; second language learning; information- and communication technology; international collaboration; cross-cultural study; PBL Project-Based Learning ;

    Sammanfattning : The main purpose of this study has been to see how students' motivation to learn a language, by working on an eTwinning project, can increase. The mixed-method study has been twofold and contains both qualitative and quantitative data. LÄS MER

  4. 4. Skapande, estetik och utveckling : Om estetiska lärprocesser som verktyg i undervisningen på Waldorfskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Moa Klarén; [2023]
    Nyckelord :Asthetic learning processes; teaching; learning processes; pedagogy; creativity; aesthetic learning; art education; didactics; cognitive development;

    Sammanfattning : This study aims to examine and highlight the use of aesthetic learning processes as tools in education at Waldorf schools. It focuses on how teachers implement aesthetic learning processes in their instruction and the effects the teachers believe these processes have on students understanding and development. LÄS MER

  5. 5. Le passé composé et le mode d’action chez des locuteurs du français L2 et L1 : Une étude des apprenants lycéen et débutant de l’université du français L2 et des locuteurs du français L1 du corpus InterFra

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionen

    Författare :John Andersson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The present study aims to research whether a development may be seen in the use of the passécomposé of L1 Swedish secondary school students and L1 Swedish university beginners learningFrench, the prevalence of the passé composé in their and a control group’s productions and whetherthe results confirm the aspectual hypothesis of Andersen (1991), which predicts that the perfective willdevelop first with telic verbs and then with atelic verbs. The hypotheses included that a developmentwould be seen, that the control group would have the highest frequency followed by the secondaryschool students and the beginners and that the latter groups would have a higher frequency of telicverbs in the passé composé than atelic verbs. LÄS MER