Sökning: "Klädköp"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet Klädköp.

  1. 1. Inkonsekvens mellan attityd och beteende inom hållbar klädkonsumtion : En kavlitativ studie om de faktorer som påverkar attityd-beteende gapet hos Generation Z

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Frida Hedin; Izabelle Rosbäck; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Klädindustrin är en av de industrier som har störst påverkan på miljön. Dess negativa påverkan på hållbar utveckling har de senaste åren varit ett aktuellt och omtalat ämne. Trots detta fortsätter vi att konsumera kläder utan hänsyn till hållbarhet. LÄS MER

  2. 2. Hållbar klädkonsumtion – det låter bra, men hur gör jag? : En kvalitativ intervjustudie om ungas resonemang kring kläder och klädkonsumtion

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Josefine Hummel; Cecilia Castillo Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Klädkonsumtion; konsumtionsbeteende; konsumtionsattityd; hem- och konsumentkunskap; hållbar klädkonsumtion;

    Sammanfattning : Bakgrund Klädindustrin kritiseras för negativ påverkan på miljön och social orättvisa i fabriker. Klädföretagens ambition att öka produktionens effektivitet och pressa priserna hotar FN:s hållbarhetsarbete och de uppsatta målen i Agenda 2030. Trots detta har klädkonsumtionen ökat. LÄS MER

  3. 3. Tydliga köpbeteendeförändringar inom klädbranschen i Sverige : En konsekvens av Coronapandemins drastiska framfart

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Ebba Helmer; Emelie Boije; [2021]
    Nyckelord :Coronapandemi; Klädköp; Konsumentbeteende; Köpbeslutsprocess; Pandemi;

    Sammanfattning : Problem definition: Today, the Coronavirus pandemic is a highly relevant topic since it affects all parts of society. However, research regarding its effects on consumer behaviour, especially concerning rarely purchased products such as clothing, is limited. LÄS MER

  4. 4. "I trust the influencer, do you?" : A quantitative study on Instagram users' level of activity and experience of trust towards influencers regarding purchase intentions during covid-19.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sarah Ljungberg; Mathilda Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Influencer; covid-19; Instagram; trust; activity; gender; age; Influencer; covid-19; Instagram; förtroende; aktivitet; kön; ålder;

    Sammanfattning : People have now lived through a pandemic for over a year, where many parts of the world have undergone big changes. Such as, restrictions, which has made us keep physical contact with other people to the bare minimum. LÄS MER

  5. 5. Slit och släng eller spara och bevara? : En kvalitativ studie om kvinnliga konsumenters förhållande till hållbarhet utifrån användningsfas och bortskaffning av kläder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Yangyi Zhu; Sara Jonsson; Malin Hagström; [2021]
    Nyckelord :Användningsfas; konsumentbeteende; hållbarhet; bortskaffning; symbolisk föråldring; känslomässig anknytning; mode;

    Sammanfattning : Kläder är material-intensiva produkter som i dagens samhälle konsumeras i snabb takt, vilket bidragit till att klädindustrin har en stor miljömässig påverkan vid produktion, distribution och underhållning av kläder. För att skapa en mer hållbar klädindustri behöver de kläder som redan är tillverkade ha en längre livslängd med ett förändrat konsumentbeteende. LÄS MER