Sökning: "Lärarledd undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Lärarledd undervisning.

  1. 1. Lärarledd undervisning i fokus. En djupdykning i svenska lärosätens respons på Januariavtalets förslag

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :David Ahnstedt; [2023-06-12]
    Nyckelord :Lärarledd undervisning; högre utbildning; politisk implementering;

    Sammanfattning : This study investigates how Swedish higher education institutions argued for and positioned themselves regarding the proposal for increased teacher-led instruction within the framework of the January Agreement. Despite the acknowledged importance of teacher-led instruction for successful schooling, the Swedish Teachers' Union has reported that approximately 70% of students in teacher education programs receives eight or fewer hours of teacher-led instruction per week. LÄS MER

  2. 2. Sökningar, sopranroller och Stanislavskij: att förbereda operaarior inför en audition

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Maja Lundmark; [2023]
    Nyckelord :Opera; audition; Stanislavskij; Le nozze di Figaro; der Freischütz; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med min lecture recital är att utforska vilka konstnärliga medel jag har för att förbereda två operaarior inför en provsjungning och hur jag kan använda mig av dem i mitt arbete samt undersöka hur jag kan gestalta mina operaarior på en provsjungning utan regi, rekvisita och kostym. För att ta reda på det har jag studerat olika källor i form av litteratur, partitur och libretton där den viktigaste källan har varit Stanislavskijs bok En skådespelares arbete med sig själv. LÄS MER

  3. 3. Kritiskt tänkande i samhällskunskap : Didaktiska överväganden i undervisning av gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Per Olsberg; [2023]
    Nyckelord :Kritiskt tänkande; didaktik; samhällskunskap; gymnasiet;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete är en litteraturstudie av aktuell forskning med syfte att undersöka vilka didaktiska överväganden i undervisning kan hjälpa gymnasieelever att utveckla kritiskt tänkande i samhällskunskap. Forskningsstudier analyseras med hjälp av de didaktiska begreppen ledarskap, öppet klassrumsklimat, innehåll, elevintresse och stödstrukturer. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur på schemat : En studie om lärares didaktiska val i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Tina Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; litteraturundervisning; förskoleklass till årskurs 3; kunskapssyn; erfarenhetspedagogik; Malmgrens ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Beroende på lärares ämnes- och kunskapssyn kan de välja bort eller prioritera delar som de själva anser bör inkluderas i undervisningssammanhang. Tidigare forskning visar att litteraturundervisningen genom tiden har färgats av en kunskapssyn där läsning ska bidra till att utveckla elevernas personlighet, att skapa goda medborgare och att den litteratur som ska läsas i skolan bör bidra till elevernas fortsatta utveckling att ”göra rätt”. LÄS MER

  5. 5. Elevassistent eller elevassistent?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Paul Engdahl; Jessica Sigfrid; [2021-06-21]
    Nyckelord :elevassistent; grundsärskola; arbetsuppgift; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra elevassistentens arbetsuppgifter, hur ofta de utförs och eventuella skillnader i frekvens mellan grundsärskolans två kursplaner samt hur viktig relationen till specialläraren är för elevassistenten och varför. Med kvantitativ metod har data som behövs för att kunna ge en bild av elevassistentens yrkesroll i grundsärskolans två olika delar utifrån frågeställningarna samlats in. LÄS MER