Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Läroboksanalys av uppgifter med programmeringsinnehåll i matematikböcker på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ulf Sonnfors; Emelie Gunnarsson; [2024]
    Nyckelord :högstadiet; läroboksanalys; matematik; programmering;

    Sammanfattning : Införandet av programmering i den svenska grundskolans läroplan har skapat utmaningar för lärare, som står inför komplexiteten att integrera denna nya komponent i en redan befintlig läroplan. Trots att det har gått flera år sedan programmering inkluderades i LGR11 och förstärktes i LGR22, upplever lärare fortfarande svårigheter med att införliva programmering i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Karakterisera yrkesmatematik utifrån en analys av yrkesämnenas och matematikämnets läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Mathilda Lennermo Selin; [2023]
    Nyckelord :Yrkesmatematik; yrkesläroböcker; matematikläroböcker; aktivitetssystem; läroboksanalys; yrkeselever;

    Sammanfattning : Mellan den traditionella skolmatematiken (Civil, 2002) och den matematik som används på arbetsplatser finns det en lucka. Elever som går på yrkesprogram saknar ofta motivation för matematikämnet och upplever att matematiken i gymnasieskolan är abstrakt och saknar förankring i det kommande yrkeslivet. LÄS MER

  3. 3. Läroboksanalys Matematik 1a : Får eleverna förutsättningar att träna på sin problemlösningsförmåga genom att arbeta i läroböckerna?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Joakim Nylén; [2023]
    Nyckelord :Läroböcker; Problemlösning; Problemlösningsförmåga; Litteraturstudie; Matematik 1a;

    Sammanfattning : Syftet med matematikundervisningen är att ge eleverna möjlighet att använda sin matematiska kompetens för att kunna lösa problem i samhälls- och yrkeslivet och därför är det viktigt att utveckla elevernas problemlösningsförmåga. En stor del av undervisningen i ämnet matematik i den svenska skolan bedrivs med hjälp av läroböcker. LÄS MER

  4. 4. Kan man lita på att det finns tillräckligt med ämnesinnehåll i läroböckerna? : En läroboksanalys av kemiläroböcker för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Anton Holm; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Läroplansteori; Centrala innehåll; Kemi; Lgr 11; Lgr 22;

    Sammanfattning : I denna undersökning har ämnesinnehållet i kemiläroböcker för årskurs 4–6 analyserats för att synliggöra om det fortfarande överensstämmer med det nya centrala innehållet i Lgr 22 som blir aktuellt hösten 2022. Då det sker en förändring i det centrala innehållet kommer undersökningen fokusera och ta reda på om ämnesinnehållet fortfarande är aktuellt eller inte. LÄS MER

  5. 5. Läromedelsanalys i matematik om problemlösningsuppgifter i grundskolan årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elita Brente; Jessica Mao; [2021]
    Nyckelord :läromedel; läroboksanalys; problemlösning; problemlösningsstrategier;

    Sammanfattning : Läromedel har ett stort inflytande över matematikundervisningen och valet av lärobokeni Sverige har överlämnats till den enskilde läraren och skolan. Granskning av läromedel kan anses vara en viktig del för att säkerställa kvaliteten. LÄS MER