Sökning: "Läsförståelse modeller"

Visar resultat 26 - 30 av 35 uppsatser innehållade orden Läsförståelse modeller.

  1. 26. Litteratursamtalet som didaktiskt verktyg : Forskningslägets förändring mellan 2005 och 2015

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Anna Algotsson; Cornelia Wilhelmsson; [2015]
    Nyckelord :litteratursamtal; skönlitteratur; gymnasiet; läsförståelse; lässtrategier; textrörlighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera forskningen om muntlig bearbetning av skönlitteratur mellan 2005 och 2015. Ett speciellt fokus har legat på forskningen mellan 2010 och 2015, detta för att ge en överblick över forskningens aktuella läge och troliga utveckling. LÄS MER

  2. 27. En läsande klass : En studie av ett läromedels teoretiska förankring och praktiska användning i två klassrum

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Therese Nilsson; [2015]
    Nyckelord :Reading comprehension; Strategies for reading comprehension; Reciprocal Teaching; Transactional Strategies Instruction; Questioning the Author; teaching materials; En läsande klass; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; Reciprocal Teaching; Transactional Strategies Instruction; Questioning the Author; läromedel; En läsande klass;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att granska de forskningsbaserade modeller som läromedlet En läsande klass bygger på i förhållande till tidigare forskning inom området läsförståelse, samt genom observationer få en bild av det praktiska arbetet med läromedlet i klassrummet. Klassrumsobservationerna genomfördes i årskurs tre. LÄS MER

  3. 28. Läsa för att förstå : En studie om lärares erfarenhet och deras reflektioner över strukturerade textsamtal i grundsärskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Öyvind Rödland; Sofia Bergklint; [2015]
    Nyckelord :Strukturerade textsamtal; läsförståelse; grundsärskolan; reciprok undervisning; reflektionssamtal; aktionsforskning; fenomenografisk analys;

    Sammanfattning : Undervisningen i grundsärskolan behöver ge eleverna möjlighet att samtala och reflektera om texter. Forskning antyder att textsamtal inte prioriteras och att läsförståelse kommer i skymundan i en mer traditionell läsundervisning. LÄS MER

  4. 29. Att få ordning på strukturen : en litteraturstudie om betydelsen av explicit läsundervisning i skolans alla ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Annelie Nordmark; [2014]
    Nyckelord :Läsförståelse; faktatexter; åk 4-6; explicit läsundervisning; textstruktur; grafiska modeller.;

    Sammanfattning : Samhällsdebatten om de nedslående resultaten som redovisats i PIRLS 2011 visar att läsförståelseundervisningen i Sverige inte ger de resultat som förväntas. Syftet med denna litteraturstudie var undersöka vilken betydelse faktatexters struktur har för läsförståelsen hos elever i årskurs 4-6. LÄS MER

  5. 30. Att utveckla goda läsförståelsestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Cesar-Reiderstad; [2014]
    Nyckelord :läsförståelse; läsförståelsestrategier; läsförståelseundervisning;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfteMitt övergripande syfte med examensarbetet är att undersöka om elever som har undervisats i olika läsförståelsestrategier drar nytta av dessa när de läser okända texter, och om det finns skillnader och likheter mellan hur elever använder dessa strategier. Preciserad frågeställningMina frågeställningar är följande: Hur undervisar lärare kring läsförståelsestrategier? Hur använder eleverna sig av denna undervisning när de läser texter? Vilka skillnader och likheter blir synliga mellan elever i samma grupp utifrån hur de använder olika läsförståelsestrategier? Teoretisk ramJag använder mig av sociokulturella teorier och teorier om läsförståelseprocesser för att få en teoretisk förankring i undersökningen. LÄS MER