Sökning: "Läsförståelse modeller"

Visar resultat 31 - 35 av 35 uppsatser innehållade orden Läsförståelse modeller.

  1. 31. “Att läsa är som att lägga ett tusenbitarspussel”– En jämförande studie gällande hur svenska och amerikanska lärare undervisar för läsförståelse

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jenny Valberg; Anna Johansson; Helena Liljeros; [2014]
    Nyckelord :läsförståelse; reading comprehension; lässtrategie;

    Sammanfattning : SyfteVi vill undersöka vilka likheter och skillnader som finns mellan de amerikanska och svenska lärarnanär det gäller undervisningen för läsförståelse, samt hur lärarnas yttre förutsättningar i form avstyrdokument och kontext kan skilja sig åt. • Hur definierar lärare begreppet läsförståelse? • Vilka didaktiska redskap använder lärare i sin undervisning för läsförståelse? • Hur kartlägger och utvärderar lärare elevernas läsförståelseutveckling?MetodSom metod har studien en kvalitativ ansats. LÄS MER

  2. 32. Förstår man inte så är det ju inte lönt. - Lärare om sitt arbete med läsförståelse och sakprosatexter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Bengtsson; [2014]
    Nyckelord :boksamtal; faktatext; genrepedagogik; läsförståelse; läskunnighet; lässtrategi; sakprosa; vägledd läsning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken ställning sakprosan har i undervisningen när några lärare utvecklar elevers läsförståelse på låg- och mellanstadiet. Studien är kvalitativ och baseras på intervjuer med fem lärare i på låg- och mellanstadiet från fyra olika skolor. LÄS MER

  3. 33. Ett effektivt verktyg? Om explicit läsförståelseundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Almquist; [2014]
    Nyckelord :Läsförståelse; undervisning; Reciprocal teaching; Transactional Strategies Instruction;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka effekter två olika läsförståelsemodeller, Reciprocal Teaching och Transactional Strategies Instruction, har på elevers läsförståelse. Den metod som användes i studien var kvalitativ textanalys som applicerades på 7 forskningsartiklar. LÄS MER

  4. 34. För den outbildade är ett A bara tre pinnar : Förebyggande arbetssätt för läs- och skrivförmåga i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Jederyd; [2013]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; modeller och metoder; förskolans utformning; biblioteks samarbete; hemmets betydelse.;

    Sammanfattning : Min undersökning handlar om hur pedagoger i förskolan arbetar med barn för att underlätta framtida läsförståelse, samt vilka resurser förskolan har för det. Jag använde mig av semistrukturerade intervjuer i min undersökning. LÄS MER

  5. 35. Reciprok undervisning som stöd vid läsning av faktatexter : en fallstudie av en intervention i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Maria Johansson; [2013]
    Nyckelord :faktatext; läsförståelse; lässtrategier; reciprok undervisning; sociokulturell ansats; speciallärare; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur de fyra lässtrategierna i reciprok undervisning kan stödja elevers läsförståelse vid läsning av faktatexter. Detta görs genom att implementera lässtrategierna i en intervention med elever i årskurs 2. Studien är utformad som en fallstudie med drag av aktionsforskning. LÄS MER