Sökning: "Lästräning"

Visar resultat 11 - 15 av 85 uppsatser innehållade ordet Lästräning.

  1. 11. "Det visar sig att ju mer man tränar på det ju bättre blir man" : Om lästräning och motivation till att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Nielsen; [2022]
    Nyckelord :Intervention; läsförståelse; läshastighet; lästräning; strukturerad läsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nielsen, Helena (2022). ”Det visar sig att ju mer man tränar på det ju bättre blir man” Om lästräning och motivation till att läsa (“It turns out that the more you practise the better you become” On Reading Intervention and Motivation to Read). LÄS MER

  2. 12. Insatser för lästräning i svensk grundskola : Förekomst av och innehåll i lästräningsinsatser för elever med lässvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Anna-Lotta Sättlin; [2022]
    Nyckelord :small group reading interventions; decoding; reading difficulties; simple view of reading; reading instruction;

    Sammanfattning : This essay aims to examine how reading interventions are used  in Swedish elementary schools. The two initial questions examine how many schools that implement reading interventions individually and in small groups with students with reading difficulties and which teaching methods and reading programs that are being used for these interventions. LÄS MER

  3. 13. Intensiv lästräning i grundsärskola och grundskola : -En interventionsstudie med lästräningsmaterialet WIP.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Viktoria Rydin; Ida Hygren; [2021]
    Nyckelord :Grundskola; Grundsärskola; Interventionsstudie; Läsförståelse; Lästräning; Lässvårigheter; Motivation; Ordavkodning; Simple View of reading; Single subjektdesign; Wolff intensivprogram WIP .;

    Sammanfattning : Interventionsstudien syftade till att undersökta hur lästräningsmaterialet Wolff intensivprogram(WIP), påverkade ordavkodningsförmåga och läsförståelse hos elever i olika åldrar och med olikatyper av lässvårigheter i grundsärskola och grundskola. Studien syftade också till att undersöka hurmaterialet upplevdes av eleverna. LÄS MER

  4. 14. Lärares syn på läsläxa : som en del av lågstadieelevers lästräning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Helena Lindbladh; Nelly Bärgård Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Läsläxa; läsutveckling; mängdträning; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare resonerar kring läsläxor. Den härstudien lägger stor vikt kring vilka uppfattningar lärare har om läsläxor i tidiga skolåren. LÄS MER

  5. 15. AI för en lyckad läsundervisning: : Pedagogers erfarenheter av att använda AI för att nivåkategorisera läsning och individanpassa läsundervisningen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Lejla Shafiee; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; dyslexi; EdTech; IKT; Lexplore; läslistor; läsning; läsutveckling; läs- och skrivsvårigheter; maskininlärning; screening;

    Sammanfattning : Utvecklingen av teknologiska lösningar i skolan har ökat i en drastisk fart, liksom teknologi i övriga delar av samhället. Ögonrörelser vid läsning har tidigare visat sig ha en koppling till läsförmågan, bland annat från studier gjorda på dyslektiker. LÄS MER