Sökning: "Lästräning"

Visar resultat 21 - 25 av 85 uppsatser innehållade ordet Lästräning.

  1. 21. Läsutvecklingsarbetet LiV : en strävan efter en likvärdig utbildning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Malin Bengtsson; Lovisa Donaldsson; [2020]
    Nyckelord :avkodningsförmåga; läsutvecklingsarbete; LiV; Rydaholmsmetoden; likvärdig utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur Läsutveckling i Varberg, LiV, praktiseras på kommunens olika skolor samt att undersöka hur LiV-handledare arbetar för att träna elevers avkodningsförmåga. Studien syftar också till att undersöka om Läsutveckling i Varberg, LiV, bidrar till en mer likvärdig utbildning. LÄS MER

  2. 22. Robot- och datorstödd lästräning för barn med dyslexi

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Amanda Aniansson; Sarah Ebrahimi; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The thesis aims to investigate what elements from gamification and technologies from the social robot Furhat are most appropriate to use and what challenges one could face when implementing robot assisted language learning for children with dyslexia. A framework for robot assisted language learning was deisgned together with scenarios and challenges were identified. LÄS MER

  3. 23. Att utveckla läsförståelse med hjälp av bilder : En litteraturstudie om användningen av det multimodala verktyget bild i läsförståelseundervisningen i grundskolans årskurser F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Fanny Lundberg; Hanna Edvardsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att belysa hur bild kopplat till läsförståelseundervisning behandlas i forskning inom svenskämnet i skolans tidigare år. Syftet tar sin utgångspunkt i följande frågeställningar:  Är upprepad, individuell lästräning av samma art den dominerande undervisningsmetoden för att utveckla läsförståelse, och i så fall den mest effektiva? Hur kan förutsättningar för elevers kognitiva utveckling i läsförståelseundervisningen skapas? och Hur påverkar det multimodala verktyget bild elevers läsförståelseinlärning i de tidiga skolåren?     Undersökningsmaterialet som använts i studien består av kvalitativa studier, statistiska undersökningar och till viss del designstudier. LÄS MER

  4. 24. Att motivera elever till en god läsförmåga : Lärares arbete för att tidigt förebygga avkodningssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Fridah Ljunggren; Lisa Klingberg; [2020]
    Nyckelord :Avkodning; avkodningssvårigheter; motivation; läsutveckling; fonologisk medvetenhet; förebygga; F-3;

    Sammanfattning : För att elever ska uppnå kunskapskraven i svenska innan de går ut årskurs tre behöver läraregöra tidiga insatser med att förebygga avkodningssvårigheter. Lärare behöver därför varamedvetna om elevers läsutveckling och använda sig av en varierad undervisning för att eleverska gynnas både på en individnivå samt gruppnivå. LÄS MER

  5. 25. Intensivträna läsning med eller utan visuellt pixel-brus : En interventionsstudie med fokus på elevernas avkodning och fonologiska förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Amanda Jonsson; Helené Thäpp; [2020]
    Nyckelord :avkodning; fonologiska förmåga; läsning; lästräning; ordavkodning; visuellt pixel-brus;

    Sammanfattning : Det är viktigt att vi har kunskaper om olika metoder, som kan hjälpa elever som har läs- och skrivsvårigheter. Skolans insatser skall  ha en vetenskaplig grund, vila på beprövad erfarenhet och aktuell forskning. En utmaning är att utveckla och testa metoder som kan praktiseras i arbetet med elever i läs- och skrivsvårigheter i skolan. LÄS MER