Sökning: "Läsvanor och läsintresse"

Visar resultat 6 - 10 av 32 uppsatser innehållade orden Läsvanor och läsintresse.

  1. 6. "Att läsa är jätteviktigt..." : En studie om vad elever 9-16 år väljer att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Revemark; Marina Walldorf; [2021]
    Nyckelord :Läslust; läsundervisning; läsvanor; motivation; sociala medier.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få kunskap om vad elever läser, deras läsvanor och läslust i åldrarna 9-16 år, så att lärare och speciallärare ska kunna möta elevers intresse och entusiasm och stimulera deras läsutveckling. De tre frågeställningarna löd: Hur ofta och vad läser barn i åldern 9-16 år? Vad är elevers uppfattning om läsning? samt vad kan och brukar lärare göra för att motivera elevernas läsintresse? Vi har utgått från det sociokulturella perspektivet som menar att människan använder sig av sina olika resurser, såväl språkliga, intellektuella som fysiska för att ta till sig kunskap. LÄS MER

  2. 7. Läsintresse och läsförståelse – två viktiga komponenter i elevernas vardag : En kvalitativ studie om hur lärare och skolbibliotekarier arbetar för att främja barns läsintresse samt hur lärare arbetar med läsförståelse hos eleverna.

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sandra Norrman; [2020]
    Nyckelord :Läsförståelse; ZPD; Lev S Vygotskij; läsvanor; läslust hos barn och unga samt motivationsteorier.;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen att få en inblick i hur lärare och skolbibliotekarier arbetar när de undervisar i läsförståelse samt att undersöka de didaktiska val de gör för att elever i årskurs 4-6, läsintresse och läsförståelse ska öka. För att undersöka detta har jag använt mig av kvalitativa intervjuer med lärare och skolbibliotekarier i en mindre kommun i norra Sverige. LÄS MER

  3. 8. En kunskapsöversikt över hur elevers läsintresse kan främjas

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Stensson; Elin Wendel; [2020]
    Nyckelord :reading interest; primary school; reading attitude; reading habit; motivation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Av flera undersökningar som gjorts de senaste åren har läsintresset hos unga minskat. En bidragande orsak tros vara att digitala medier tar allt mer tid i ungas vardag (Statens medieråd 2017). Unga syftar i den här kunskapsöversikten på åldrarna 0-13år. LÄS MER

  4. 9. Har du läst något under sommarlovet? Ingenting, har haft semester! : En kvalitativ och kvantitativ studie inriktad på läsmotivationen i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Lars Olovsson; [2019]
    Nyckelord :könsskillnader; läsintresse; läslust; läsmotivation; läsning på fritiden; sociokulturellt perspektiv; årskurs 3;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ och kvantitativ studie med syfte att undersöka läsmotivationen under sommarlovet hos elever i årskurs 3 samt även undersöka om det är några skillnader beroende på vilket kön eleven har. Studien undersöker detta med hjälp av enkäter 74 elevers läsning under sommarlovet och deras allmänna inställning till läsning. LÄS MER

  5. 10. Läsintresset, hur står det till med det egentligen? : En undersökning om läsvanor och läsintresse på en högstadieskola

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Katarina Ström; [2018]
    Nyckelord :interest of reading; reading comprehension; motivation of reading; teaching literature; läsintresse; läsförståelse; läsmotivation; läslust; litteraturundervisning;

    Sammanfattning :  Den här studien syftar till att undersöka läsintresset och faktorer som påverkar läsningen hos elever i årskurs nio på en högstadieskola i Sverige. Studien syftar även till att ta reda på hur lärare vid samma skola arbetar med läsning av skönlitteratur och hur de definierar begreppen läsintresse och läslust. LÄS MER