Sökning: "Läsvanor och läsintresse"

Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden Läsvanor och läsintresse.

  1. 11. Vad tycker egentligen högstadieelever om läsning? : Ett elevperspektiv på läsandet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Maximilian Morris; [2018]
    Nyckelord :”högstadiet”; ”läsande”; ”läsintresse”; ”läsmotivation”;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie är att belysa högstadieelevers perspektiv på läsandet i skolan för att se om och hur dessa skiljer sig från ett lärarperspektiv. Detta görs mot bakgrund av forskning kring ungdomars läsvanor, läsmotivationsforskning, aktuella styrdokument samt utifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 12. ”En bra bok att ha läst någon gång i sitt liv liksom” : En studie om gymnasieelevers läsvanor, läsintresse och bokval

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Nathalie Prasad; [2018]
    Nyckelord :Läsvanor; läsintresse; läsattityder; bokval; fritidsläsning; skolläsning; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : I den här undersökningen har jag undersökt vilken inställning elever har till läsning, hur deras läsvanor ser ut samt vilka bokval eleverna gör på skolbiblioteket när de får välja böcker fritt. För att genomföra min undersökning använde jag mig av två metoder; enkäter med eleverna och en intervju med elevernas svensklärare. LÄS MER

  3. 13. Pojkars och flickors läsning : En litteraturstudie om pojkars och flickors läsförmåga, läsintressen och läsvanor

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för språk och litteratur

    Författare :Lisa Perneby; Olivia Edinius; [2017]
    Nyckelord :läsning; internationella läsundersökningar; läsförmåga; läsvanor; genus;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att redogöra för vad forskningen säger om pojkars och flickors läsförmåga, läsvanor och läsintresse samt vilka skillnader som finns mellan könen. Syftet med litteraturstudien är även att belysa eventuella skillnader mellan pojkars och flickors läsning och vad dessa skillnader beror på. LÄS MER

  4. 14. Elevers läsvanor : En kvalitativ studie av fyra fordonselevers läsvanor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Frans Gustafsson; [2016]
    Nyckelord :Reading habits; interest in reading; reading proficiency; reading development; path of least resistance; self-efficacy; the peer effect; the Matthew effect; operant conditioning; the zone of proximal development; the social cognitive theory; the theory of cognitive development; word decoding; unaccompanied refugee children; the motor vehicle program and upper secondary school.; Läsvanor; läsintresse; läsförmåga; läsutveckling; minsta motståndets lag; självförmåga; kamrateffekten; Matteus-effekten; operant betingning; proximalzonsteorin; den sociokognitiva teorin; den kognitiva utvecklingsteorin; ordavkodning; ensamkommande flyktingbarn; fordonsprogrammet och gymnasium.;

    Sammanfattning : The following study was conducted at an upper secondary school in Sweden and attempts to explore the question of what influences male pupils’ reading habits. Many quantitative international studies, including PISA, PIRLS and IEA Reading Literacy, have sought to answer this question, but only partially succeeded due to the limitations of their methods. LÄS MER

  5. 15. Nyckeln till framgång - läsförståelsens mening : En studie om huruvida elevers resultat på de nationella proven i läsförståelse i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 6 påverkas av deras kön och tid i Sverige samt deras läsintresse, läsvanor och upplevda läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Emmy Larsson; [2016]
    Nyckelord :Läsförståelse; elever; årskurs 6; kön; tid i Sverige; läsvanor; läsintresse; elevers upplevda läsförståelse; nationella proven i läsförståelse; del B1 och B2; svenska; svenska som andraspråk; delprovspoäng; delprovsbetyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka huruvida elevers provresultat på de nationella proven i läsförståelse i svenska och svenska som andraspråk, del B1 och B2, i årskurs 6 påverkas av olika faktorer. De faktorer som denna studie jämför elevernas provresultat med är elevernas kön och tid i Sverige samt deras läsintresse, läsvanor och upplevda läsförståelse. LÄS MER