Sökning: "Leken Mälardalens högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden Leken Mälardalens högskola.

  1. 1. Lekens betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariam Allos; Merna Essa; [2021]
    Nyckelord :barns perspektiv; barnperspektiv; förskollärare; lek; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskollärares uppfattningar omlekens betydelse för barns utveckling och lärande och deras roll i att stödja barns lek iförskolan. Vår datainsamlingsmetod är baserad på en kvalitativ studie där intervjuermed tio förskollärare genomförts. LÄS MER

  2. 2. Den stödjande förskolläraren i leken : En kvalitativ studie om förskollärarnas stöd i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Evelina Lundell; Johanna Lilja; [2021]
    Nyckelord :lek; stödjande förskollärare; samspel; kommunikation; utveckling och lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares perspektiv på sin roll i att ge barn stöd i leken. Detta är en kvalitativ studie som genomförts med åtta intervjuade verksamma förskollärare på kommunala förskolor i olika kommuner. Datainsamlingsmetoden för studien är semistrukturerade videointervjuer. LÄS MER

  3. 3. Den fria leken i förskolan : En kvalitativ studie om den fria lekens innebörd utifrån förskollärares perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Farah Moradi; Fadya Al-Mayah; [2021]
    Nyckelord :förskolan; fri lek; inflytande; styrning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur verksamma förskollärare beskriver den fria lekens innebörd i den dagliga verksamheten. Enligt förskolans läroplan nämns det olika beskrivningar hur leken kommer in i förskolans verksamhet men läroplanens otydlighet kring fria leken kan bidra till att det finns ett tolkningsutrymme som lämnas till förskollärarna. LÄS MER

  4. 4. De sammanflätas, undervisning och leken : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare beskriver sin uppfattning av begreppen lek och undervisning

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pernilla Hedin; [2021]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; perception; teaching; play; Förskollärare; förskola; uppfattning; undervisning; lek;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare beskrev sin uppfattning av begreppen lek och undervisning. Syftet var också att undersöka vilka förutsättningar förskollärarna såg funnits som grund för skapandet av dessa uppfattningar. LÄS MER

  5. 5. Kan vantar och vattenpölar lära barn matematik? : En kvalitativ observationsstudie om tre förskollärares arbete med de yngsta barnens utvecklande av matematikkunskaper i leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Lindgren; Emelie Airaksinen; [2021]
    Nyckelord :lek; matematik; förskola; yngsta barnen; förskollärare; lekresponsiv; sociokulturell.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och skapa en förståelse för tre förskollärares arbete med de yngsta barnens matematikutveckling genom lek. Studien grundar sig i att ta reda på detta genom studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER