Sökning: "Likvida medel"

Visar resultat 6 - 10 av 73 uppsatser innehållade orden Likvida medel.

  1. 6. Prediction of Short-term Default Probability of Credit Card Invoices Using Behavioural Data

    Master-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Billy Lu; [2022]
    Nyckelord :Probability of Default; Credit Risk; Short-term Default Prediction; Machine Learning; Gradient Boosting; Thresholding; Sannolikheten för Fallissemang; Kreditrisk; Kortsiktig Fallissemang Prediktion; Maskininlärning; Gradientförstärkning; Tröskling;

    Sammanfattning : Probability of Default (PD) is a standard metric to model and monitor credit risk, a major risk facing financial institutions. Traditional PD models are used to forecast risk levels in the long-term, while short-term PD predictions are rarer, but they can support management decisions on an operational level. LÄS MER

  2. 7. Kryptovalutor Kontra Traditionella Valutor som Likvida Medel

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Malin Flodin; Jasper Hullberg; [2021]
    Nyckelord :Beteendeekonomi; Prospect Theory; Adoption Theory; Bitcoin; Fiatvaluta; Finansiell Risk; Social Risk;

    Sammanfattning : Bitcoin was established as an independent digital currency. Today, Bitcoin is the largest cryptocurrency and the currency has had an exponential growth in development and usage. Today’s standing point regarding this revolutionary currency in society is therefore interesting to investigate in relation to the traditional fiat currency. LÄS MER

  3. 8. Likvida medel - Ägarkonstellationens påverkan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Olsson; Johan Andersson; [2020-09-03]
    Nyckelord :Likvida medel; Ägarkonstellation; Agentteori;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Företag håller allt mer likvida medel som en del av sin finansiella strategi. Det har effekt på företagets risk och avkastning, vilket är högst relevant för investerare. Hur ägarnas preferenser, deras motivationer och agentförhållandet påverkar den strategin är idag outforskat. LÄS MER

  4. 9. Think like a brand, act like a publisher : En kvalitativ studie om rörligt material som en del av egenproducerad content marketing

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Lovisa Larsson; Nicole Scherdin; [2020]
    Nyckelord :Content marketing; Brand publishing; Marknadsföring; rörligt material; köpprocessen;

    Sammanfattning : Som ett resultat av digitaliseringen har dagens konsumenter blivit allt svårare att nå via traditionella marknadsföringsmetoder. Som följd av detta måste företag hitta nya strategier för att effektivt nå ut till sin målgrupp. LÄS MER

  5. 10. Karaktärisering och Prediktering av Lånefinansierade Uppköp : En avhandling om målföretag på den nordiska marknaden

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Filip Eklund; Simon Hantelius; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : ProblembakgrundFöretagsuppköp av olika slag har i stor utsträckning studerats på den amerikanska och brittiska marknaden. Gemensamt förförfattarna har varit att utveckla det praktiska bidraget genom att skapa en egen modell för att såväl karaktärisera som prediktera uppköpskandidater. LÄS MER