Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”De vill att vi läser för dem mest hela tiden” : En kvalitativ studie om hur förskollärarna beskriver förskolans läsmiljö

    M1-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Linnéa Lundell; Åsa Fransson; [2020]
    Nyckelord :Läsmiljö; Förskola; Förskollärare; Reggio Emilia; Tillgänglighet; Böcker; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I tidigare forskning har förskolans läsmiljö främst undersökts genom studier av barns perspektiv och genom observationer. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur förskollärare beskriver läsmiljön i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Personlighet i porträtt

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Linnéa Lundell; Johanna Tollgren; [2014]
    Nyckelord :porträtt; porträttfotografering; personlighet; vision; fotograf; grafisk designer;

    Sammanfattning : Idag har många människor tillgång till en kamera, porträtt kan ses överallt. Vissa porträtt gör ett starkare intryck än andra för att de är något utöver det vanliga. Detta kandidatarbete behandlar frågeställningen: “Hur kan man med fotografiska och grafiska medel gestalta personlighet i porträtt?”. LÄS MER

  3. 3. Konflikthantering : att förebygga och hantera konflikter i skolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madelene Lundell; Linnéa Pedersen; [2014]
    Nyckelord :Skola; konflikthantering; konflikter; värdegrund; förebygga;

    Sammanfattning : Bakgrund I de styrdokument och förordningar skolan vilar på lyfts en rad olika förmågor som skall utvecklas hos eleverna. Lärarkompetensen idag fokuseras dock främst på de ämneskunskaper utbildningen syftar till att förmedla. LÄS MER

  4. 4. ”Man kan göra ljusblå blommor ibland” : En studie om hur barn under bildskapande aktiviteter görs och gör sig till ett kvinnligt eller manligt subjekt på en förskoleavdelning.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Kleberg Lundell; Linnéa Kleberg; [2014]
    Nyckelord :genus; kön; förskola; feministsik poststrukturalism; positionerning; diskurs; makt; bildskapande;

    Sammanfattning : Vårt syfte är att studera hur barn gör sig eller görs till ett manligt eller kvinnligt subjekt under bildskapande aktiviteter i relation till färgval och motiv på en förskoleavdeling. Vi valde icke deltagande observation där vi antecknat vad som sades och gjordes och vi har även fotograferat barnens bilder. LÄS MER

  5. 5. Gränslöst. En global utställning på Historiska museet

    Magister-uppsats, Institutionen för ABM

    Författare :Linnéa Lundell; [2011]
    Nyckelord :National Historical Museum; exhibition techniques; temporal exhibitions; project team; hot spot.; Historiska museet; utställningsteknik; tillfälliga utställningar; projektgrupp; hot spot.;

    Sammanfattning : This thesis is a report concerning the practical aspects on exhibition techniques. During an internship at the National History Museum in Stockholm I participated in the work with their new, temporary exhibition Gränslöst - en global utställning på Historiska museet [Boundless - a global voyage of discovery at the National Historical Museum]. LÄS MER