Sökning: "Managementkonsultbolag"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Managementkonsultbolag.

  1. 1. Värdeerbjudande i managementkonsultbranschen : En fallstudie av hur företag arbetat för att behålla personal under covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Hallberg; Tuva Löfving; [2023]
    Nyckelord :Employee retention; Employee Value Proposition; Värdeerbjudande; Motivation; Arbetstrivsel; Covid-19 Pandemin; Managementkonsultbolag;

    Sammanfattning : Covid-19 pandemin har medfört en ökad rotation på arbetsmarknaden, bland annat eftersom arbetsgivare inte anpassat sig till arbetstagares förändrade preferenser vad gäller balans, flexibilitet och välmående i arbete och privatliv. Detta kan anses särskilt problematiskt för kunskapsintensiva företag, där anställda utgör den huvudsakliga värdeskapande resursen. LÄS MER

  2. 2. Den mänskliga balansräkningen : En kvalitativ studie om tyst kunskap i managementkonsultbolag

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Gustav Engholm Flärd; David Eriksson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kunskap får en allt mer central roll i dagens ekonomier och vissa har gått så långt att kalla det kunskaps ekonomier. Den viktigaste tillgången är inte längre finansiellt kapital och företag måste handla därefter. Managementkonsulter har blivit en del av lösningen och fyller okunskapen i dessa företag. LÄS MER

  3. 3. “Det måste vara rätt person på rätt typ av jobb”

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julia Klingestam Lundqvist; Johanna Malmberg; Sandra Sovre; [2022]
    Nyckelord :Kunskapsbaserade tjänsteföretag; övertidsarbete; work life balance; WLB; juniora managementkonsulter; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att skapa djupare förståelse till varför juniora managementkonsulter arbetar i den utsträckning som de gör. Vidare ämnar vi bidra med kunskap till forskning kring övertidsarbete och work life balance på kunskapsbaserade tjänsteföretag genom att, utifrån respondenternas redogörelser, undersöka juniora managementkonsulters upplevelser om deras arbetssituation. LÄS MER

  4. 4. Intern Employer Branding : En kvalitativ studie om hur tre managementkonsultbolag arbetar med intern Employer Branding

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ylva Brené; Ida Åström; [2021]
    Nyckelord :Intern Employer Branding; Managementkonsultbolag; Lojalitet; Organisationsidentitet; Företagskultur.;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar fenomenet intern Employer Branding. Problemet som ligger till grund för uppsatsen är konsultbranschens svårigheter i att behålla anställda och branschens höga personalomsättning. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur managementkonsultbolag arbetar med intern Employer Branding. LÄS MER

  5. 5. Communicate to Motivate : A Study on Four Swedish Cross-border Acquirers

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Beatrice Dalquist; Stuart White; [2021]
    Nyckelord :Communication; Cross-border acquisition; Leadership; Me-issues; Post-acquisition integration; Resistance to change; Swedish acquirers; Kommunikation; Cross-border förvärv; Ledarskap; Me-issues; Post-acquisition integration; Resistans mot förändring; Svenska förvärvare;

    Sammanfattning : Problem: Communication is critical but neglected and underestimated by leaders during PAI, which is furthermore considered a key reason for acquisition failure. In connection to this problem is the lack of case studies conducted on cross-border M&A. LÄS MER