Sökning: "Mat på instagram"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden Mat på instagram.

  1. 6. Den perfekta bilden : En analys av matinfluencers bilder på Instagram

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Maria Martino Johansson; Hannah Barwe Callas; [2021]
    Nyckelord :Matbilder; matinfluencers; Instagram;

    Sammanfattning : Sedan teknikens framfart på 2000-talet har sociala medier blivit en vardag för många. Instagram, som är en social plattform där användaren kan lägga ut bilder och hämta inspiration från andra användare, har utvecklats mer och mer och tack vare detta har en ny yrkesgrupp skapats, influencers. LÄS MER

  2. 7. Hur kommuniceras den hållbara skolmåltiden?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Denise Odhner; Linda Trieu; [2020-08-05]
    Nyckelord :Grundskolebarn; hållbara måltider; skolmåltider; sociala medier;

    Sammanfattning : Varje dag lagas och serveras omkring 1,3 miljoner skolmåltider vilket gör att barnens och ungdomarnas förhållningssätt till mat och näring spelar en viktig roll för hälsa och utveckling. Genom att påverka barns och ungdomars konsumtionsval i riktning mot mindre rött kött, mer fisk, frukt och grönsaker kan det bidra till en mer hållbar livsmedelskonsumtion. LÄS MER

  3. 8. FANTASIER OM MAT : Manliga foodies och foodporn på Instagram, en tematisk analys av bildinnehåll

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Kristian Aronsson; Max Grönborg; [2019]
    Nyckelord :Foodporn; Överflöd; Instagram; Foodie; Iögonenfallande konsumtion;

    Sammanfattning : Foodporn är idag ett stort fenomen på sociala medier och på Instagram, detta fenomen präglas inte minst av hur så kallade foodies – matinfluencers – delar med sig av bilder. Tidigare forskning menar att det går att göra många liknelser mellan foodporn och pornografi. LÄS MER

  4. 9. Den nya kokboken? : En kvalitativ studie om sociala medier och dess påverkan på konsumenter

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolan

    Författare :Ljung Pelle; [2018]
    Nyckelord :Instagram; Cookbook; Food; Social media; Influence; Instagram; Kokbok; Mat; Påverkan; Sociala medier;

    Sammanfattning : Sociala medier och framför allt Instagram har kommit att få en mer betydande roll i det vardagliga livet där vi interagerar och delar gemensamma intressen med varandra. Att ta bilder på mat och dela dem med varandra har blivit ett av de vanligaste objekten som läggs upp på sociala medier, varför gör folk det? Uppsatsens syfte är att ta reda på hur sociala medier används i vardagen hos personer i åldrarna 36-45 år som lever i barnfamiljer och hur detta påverkar vad de lagar för mat. LÄS MER

  5. 10. Varumärkesstrategier och influencer marketing hos internetbaserade matkedjor

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Emma Dellborg; My Dorup; [2018]
    Nyckelord :Influencer-marketing; varumärken; MatHem; Mat.se; sociala medier;

    Sammanfattning : En studie om influencer marketing och varumärkesstrategier hos internetbaserade matkedjor. De utvalda matkedjorna är MatHem och Mat.se. En kvalitativ undersökning där vi genomför en komparativ analys på materialet vi inhämtat. LÄS MER