Sökning: "Matematik- och lässvårigheter"

Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden Matematik- och lässvårigheter.

  1. 21. Matematiklärares upplevelser om elevers lässvårigheter i matematiken på högstadiet och på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ingela Holm; Linda Flodén Linda Flodén; [2018]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; lässvårigheter; läsförståelse lärares upplevelser;

    Sammanfattning : Enligt olika PISA-undersökningar under flera år har elevers matematikkunskaper fortsatt att sjunka. Enligt undersökningarna finns det ett högt samband mellan läsning och matematik. Matematik finns överallt och är viktigt i dagens skola. Det är av stor betydelse att eleverna får det lässtöd de behöver i matematiken. LÄS MER

  2. 22. ”Vi jobbar mycket gemensamt” : En kvalitativ studie om hur lärare stöttar elever med lässvårigheter vid matematikinlärning.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Marika Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Lässvårigheter; matematikundervisning; digitala verktyg; scaffolding; grundskola;

    Sammanfattning : Det är mycket att läsa i matematikundervisningen, mer än vad många tror eller tänker på. Eleverna som har lässvårigheter får därmed svårt att lära i matematiken även om det inte är själva uppgiftlösandet som är problemet. Inom matematik behöver eleverna läsa instruktioner för att veta vad de ska göra med uppgiften. LÄS MER

  3. 23. En kvalitativ studie om lärarens syn på lässvårigheters påverkan på matematikinlärningen : samt andra svårigheters påverkan

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Jannice Bergström Lissmyr; [2017]
    Nyckelord :Fonologisk; lässvårigheter; matematiksvårigheter; motivation; självförtroende;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare ser på lässvårigheters påverkan på matematikinlärningen i årskurserna 4–6. Metodvalet är inom det didaktiska forskningsområdet, arbetet består av en litteraturbakgrund, observationer och intervjuer med sex verksamma lärare och en specialpedagog för att undersöka deras syn på hur lässvårigheter kan påverka matematikinlärningen. LÄS MER

  4. 24. Språkutveckling i matematik : En kvalitativ studie som undersöker vilka faktorer som påverkar hur elever presterar i en matematisk undervisningsmetod.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Josefine Bengtsson; Linn Wetterstrand; [2016]
    Nyckelord :Differentiering; matematik; läsning; läsförståelse; undervisningsmetod.;

    Sammanfattning : Forskning visar att elever med lässvårigheter hindras inom matematiken då matematikundervisning ofta är läsorienterad. Därför syftar studien till att undersöka hur eleverna löser en uppgift i en specifik matematisk undervisningsmetod som är anpassad för svaga läsare. LÄS MER

  5. 25. Läsningens betydelse för matematiska färdigheter under lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Josefine Bengtsson; Linn Wetterstrand; [2015]
    Nyckelord :Aritmetik; dyslexi; läsning; lässvårigheter; matematik; matematiksvårigheter; textuppgifter.;

    Sammanfattning : För att elever ska uppnå målen i matematik under lågstadiet krävs inte endast förståelse i matematik utan även förståelse för läsning och språk. Från bl.a. scenarier under verksamhetsförlagd utbildning har vi uppmärksammat att lärare inte lägger fokus på detta lärandevillkor. LÄS MER