Sökning: "Matematik- och lässvårigheter"
Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade orden Matematik- och lässvårigheter.
16. Läsmotivation och läsutveckling i årskurs 3: En kvalitativ intervjustudie med lärare
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Svenska elevers prestationer i läsförståelse och läsförmåga har försämrats sedan början av 2000-talet det visar PISA 1 och PIRLS 2 undersökningarna. PIRLS 2016 visar att elever med mer positiv attityd till läsning presterar bättre i läsförståelse (Skolverket, 2016; Skolverket, 2017a). LÄS MER
17. Läxors betydelse ur lärarperspektiv – Skillnader mellan svensk- & matematikämnet i lågstadiet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Svenska elevers prestationer i läsförståelse och läsförmåga har försämrats sedan början av 2000-talet det visar PISA 1 och PIRLS 2 undersökningarna. PIRLS 2016 visar att elever med mer positiv attityd till läsning presterar bättre i läsförståelse (Skolverket, 2016; Skolverket, 2017a). LÄS MER
18. Elever i lässvårigheter : "En empirisk studie om hur yngre elever arbetar med textbaserade matematikuppgifter"
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att utveckla kunskap om samband mellan yngre elevers läsförmåga och deras arbete med textbaserade matematikuppgifter. Arbetet är baserat på en empirisk studie med inriktning på årskurs 2 och 3. LÄS MER
19. Specialundervisning för elever i behov av särskilt stöd gällande läsning i matematik : Speciallärares beskrivning av sitt arbete och sina kunskaper.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Flertalet elever i behov av stöd i läsning upplever svårigheter i matematik. Speciallärare vet att alla elever ska nå målen, men läroplanen och skollagen ger inga direktiv om hur detta ska genomföras. LÄS MER
20. Hur årskurs 1 elevers läsförmåga påverkar deras matematikkunskaper
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Forskning visar att de främsta orsakerna till felaktiga lösningar på problemlösningsuppgifter är att eleverna inte förstår innehållet i texterna. I denna studie är det övergripande syftet att undersöka om det finns ett samband mellan elevers lässvårigheter och matematikinlärning. LÄS MER