Sökning: "Matematik- och lässvårigheter"

Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade orden Matematik- och lässvårigheter.

  1. 16. Läsmotivation och läsutveckling i årskurs 3: En kvalitativ intervjustudie med lärare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sandra Eriksson; [2018-08-08]
    Nyckelord :motivation; läsmotivation; läsutveckling; grundskolan;

    Sammanfattning : Svenska elevers prestationer i läsförståelse och läsförmåga har försämrats sedan början av 2000-talet det visar PISA 1 och PIRLS 2 undersökningarna. PIRLS 2016 visar att elever med mer positiv attityd till läsning presterar bättre i läsförståelse (Skolverket, 2016; Skolverket, 2017a). LÄS MER

  2. 17. Läxors betydelse ur lärarperspektiv – Skillnader mellan svensk- & matematikämnet i lågstadiet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Hanna Bäckström; [2018-08-08]
    Nyckelord :motivation; läsmotivation; läsutveckling; grundskolan;

    Sammanfattning : Svenska elevers prestationer i läsförståelse och läsförmåga har försämrats sedan början av 2000-talet det visar PISA 1 och PIRLS 2 undersökningarna. PIRLS 2016 visar att elever med mer positiv attityd till läsning presterar bättre i läsförståelse (Skolverket, 2016; Skolverket, 2017a). LÄS MER

  3. 18. Elever i lässvårigheter : "En empirisk studie om hur yngre elever arbetar med textbaserade matematikuppgifter"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cecilia Ngo; Filip Björkqvist; [2018]
    Nyckelord :Matematik; matematiksvårigheter; lässvårigheter; textuppgifter; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att utveckla kunskap om samband mellan yngre elevers läsförmåga och deras arbete med textbaserade matematikuppgifter. Arbetet är baserat på en empirisk studie med inriktning på årskurs 2 och 3. LÄS MER

  4. 19. Specialundervisning för elever i behov av särskilt stöd gällande läsning i matematik : Speciallärares beskrivning av sitt arbete och sina kunskaper.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Karin Ewers Cipranic; Lisette Guldstrand; [2018]
    Nyckelord :special education; mathematical difficulties; reading difficulties; socio-cultural perspective; specialundervisning; matematiksvårigheter; lässvårigheter; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Flertalet elever i behov av stöd i läsning upplever svårigheter i matematik. Speciallärare vet att alla elever ska nå målen, men läroplanen och skollagen ger inga direktiv om hur detta ska genomföras. LÄS MER

  5. 20. Hur årskurs 1 elevers läsförmåga påverkar deras matematikkunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonna Karlsson Hallström; [2018]
    Nyckelord :matematik; lässvårigheter; avkodning; lässtrategi;

    Sammanfattning : Forskning visar att de främsta orsakerna till felaktiga lösningar på problemlösningsuppgifter är att eleverna inte förstår innehållet i texterna. I denna studie är det övergripande syftet att undersöka om det finns ett samband mellan elevers lässvårigheter och matematikinlärning. LÄS MER