Sökning: "Matematikhistoria"
Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade ordet Matematikhistoria.
11. Tio fingrar - en uppsats om talsystemens historia
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaperSammanfattning : Det decimala positionssystemet kan idag anses vara lika självklart inom matematikundervisning på högstadie- och gymnasieskolan som att vi människor har tio fingrar. Det är sällan det decimala positionssystemet diskute-ras och ifrågasätts. LÄS MER
12. Matematikboken, lärarens guide till undervisningen? – En analys av två läromedel i matematik för årskurs 1-3
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteSyftet var att undersöka hur två olika läromedel för årskurs 1-3 möter Lgr11:s krav på centralt innehåll iundervisningen. Syftet besvaras utifrån fyra frågeställningar, vilka berör överensstämmelsen mellan kursplan ochelevbok, elevbokens upplägg, lärarbokens betydelse för användningen av elevboken och pedagogiskautgångspunkter i läromedlen. LÄS MER
13. Matematikens historia i gymnasiematematiken : En undersökning om matematikhistorias varande och icke varande i skolmatematiken
Master-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)Sammanfattning : De senaste åren har matematikens historia tagit allt större plats i den svenska gymnasieskolans kursplaner för matematik. Flertalet didaktikforskare och lärare menar att matematikundervisningen gynnas av att ämnets historia vävs in och inkluderas. LÄS MER
14. Matematikens Idéhistoria
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Sammanfattning Matematikundervisning kan behandlas ur olika aspekter. I examensarbetet är matematikhistoria i fokus. Jag har undersökt vissa matematikområden, men inte andra. Jag har också förklarat några logiska behov och intressanta motiv bakom dessa matematikområden. LÄS MER
15. : .. och vi står i en ring, håller i hand och dansar! En studie om integrerad undervisning
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Matematiken ses ofta som ett grått, trist ämne. Går det att ”färglägga” med hjälp av estetiska ämnen som redan finns på skolan som t ex dans och musik. Dans och musik är en stor del av ungdomarnas vardag och i informationssamhället är musiken tillgänglig för alla, via internet, tv etc. LÄS MER