Sökning: "Mellan tystnad och tal"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Mellan tystnad och tal.

  1. 1. Är pengar fortfarande användbart som konkret material? : En studie om elevers användning av pengar som konkret material för att lösa matematiska uppgifter inom addition och subtraktion.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Emelie Ellqvist; [2019]
    Nyckelord :addition; konkret material; pengar; subtraktion; tiobasmaterial; årskurs 1;

    Sammanfattning : Detta är en studie som undersöker hur elever i årskurs 1 löser aritmetiska uppgifter med konkret material som tiobasmaterial eller pengar, samt utan konkret material. I studien har klasslärarna intervjuats för att ta reda på elevernas undervisningsbakgrund som rör bland annat elevernas bekantskap med konkret material. LÄS MER

  2. 2. Det handlar om kvalitén på ljudlandskapet och inte om frånvaro av ljud : en studie om tysta ljudlandskap i urban miljö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Matilda Eriksson; [2018]
    Nyckelord :ljudlandskap; tystnad; buller; landskapsarkitektur; park; rekreationsområde; ljudreducering; urban miljö;

    Sammanfattning : Den ljudmiljö som människan skapar och lever i benämns som ljudlandskap. I dagens samhälle finns en pågående trend med att bygga tätare städer och många bostäder kommer hamna i bullerutsatta miljöer. LÄS MER

  3. 3. Effekten av att använda tal eller brus och olika metoder för rättning av HINT vid testning av CI-användare

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Max Ahlstedt Åberg; [2017]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Cochleaimplantatanvändare (CI) har ofta svårigheter i situationer med bakgrundsljud. Hearing In Noise Test (HINT) mäter talförståelseförmågan för meningar i brus eller tystnad. HINT med brus beskrevs ursprungligen ha fast presentationsnivå för bruset och variabel för tal. LÄS MER

  4. 4. Ropen skalla, könsuttryck åt alla! : En diskurspsykologisk studie om (icke-)kategorisering av genus i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Maria Koho; Lena Martell; [2017]
    Nyckelord :förskola; genus; kön; dikotomi; kategorisering; icke-kategorisering; socialkonstruktionism; diskurspsykologi; queerteori; tolkningsrepertoar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka genusrelaterade diskurser som kommer till uttryck i mötet mellan pedagoger och barn på förskolan. Det görs genom att studera (icke-)kategorisering av genus och retoriska strategier i pedagogers tal under planerade aktiviteter. LÄS MER

  5. 5. Pupil dilation as an indicator for auditory signal detection : Towards an objective hearing test based on eye tracking

    Master-uppsats, KTH/Skolan för teknik och hälsa (STH)

    Författare :Matilda Dybäck; Johanna Wallgren; [2016]
    Nyckelord :Hearing loss; pupillary response; sinus tones; eye tracker; time window; Hörselnedsättning; pupillreaktion; sinustoner; eye tracker; tidsfönster;

    Sammanfattning : An early detection of hearing loss in children is important for the child's speech and language development. For children between 3-6 months, a reliable method to measure hearing and determine hearing thresholds is missing. LÄS MER