Sökning: "Meningsskapande socialt arbete"

Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser innehållade orden Meningsskapande socialt arbete.

  1. 16. Kollektiv etnisk identitet som en central faktor i reproduceringen av socialt kapital inom etniska institutioner.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Julian Garcia Gonzalez; [2013]
    Nyckelord :Ethnic identity; maintenance; social capital; ethnic institution; reproduction; Etnisk identitet; upprätthållande; socialt kapital; etnisk institution; reproducering;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to first investigate how a group of Syriac women participating in the Syriac/Aramaic Academics Association (SAAF – Syrianska/Arameiska Akademikerförbundet) at a Swedish university perceive their ethnic identity, and maintain it in the mainstream Swedish society. Furthermore, it considers whether SAAF as an ethnic institution provides an arena for the reproduction of social capital in interaction with the women's families. LÄS MER

  2. 17. Motivation, meningsskapande och förskollärare om drivkraften i det pedagogiska arbetet / The importance of motivation and meaning of creativity in the profession as a preschool teacher-The driving forces in the educational work

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Natalie Gill; Lina Gustafsson; [2013]
    Nyckelord :Drivkraft; Förskollärare; Fortbildning; Meningsskapande; KME; Utveckling;

    Sammanfattning : Motivation, meningsskapande och förskollärare om drivkrafter i det pedagogiska arbetet. The importance of motivation and meaning of creativity in the profession as a preschool teacher-The driving forces in the educational work. Kme – Kultur, språk & medier KSM, Malmö Högskola. LÄS MER

  3. 18. En textanalys om förståelse av våld i skolan : Genealogi, diskurs och intersektionalitet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Evelina Lapins Fridell; [2012]
    Nyckelord :School environment; school violence; policy; bullying; discourse; power; significant differences; Skolmiljö; skolvåld; policy; mobbning; diskurs; makt; meningsskapande skillnader;

    Sammanfattning : This bachelor thesis investigates the discourses on violence among pupils in a school environment. The overall aim is to gain knowledge on how it is researched, interpreted and understood. The methods employed are genealogical analysis, discourse analysis and intersectional analysis. LÄS MER

  4. 19. Bläddra eller klicka : Barns meningsskapande i socialt samspel och kommunikation genom barnlitteratur och digitala medier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Jeanette Ekström; Gunilla Magnusson; [2012]
    Nyckelord :Barnlitteratur; lärprocesser; digitala medier; sociala samspel; kommunikation; meningsskapande;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt är barnlitteratur och digitala medier i förskolans verksamhet. Syftet med studien är att få en djupare förståelse för hur förskollärare ser på barns meningsskapande i socialt samspel och kommunikation genom barnlitteratur och digitala medier. LÄS MER

  5. 20. "Det värsta som kan hända är att jag skär mig" : En studie om unga kvinnors upplevelser av självskadebeteende

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för socialt arbete, SA

    Författare :Karolina Magnusson; Anita Bruzelius; [2012]
    Nyckelord :harm; self injury; cutting; self cutting; identity; identity making; meaning; meaning making; experience.; självskada; självskadebeteende; upplevelse; identitet; identitetsskapande; mening; meningsskapande;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine self-harming women’s own experiences. To try and raise understanding and awareness about how they themselves create their identity and meaning round the self-harming behaviour. LÄS MER