Sökning: "Metafor och Metonymi"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden Metafor och Metonymi.

  1. 6. "Om ett lejon skrifver böcker ..." : En analys av ersättande uttryck i Frida Stéenhoffs drama Lejonets unge

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Johanna Söderström; [2014]
    Nyckelord :Frida Stéenhoff; Lejonets unge; dramatik; metafor; metonymi; liknelse; diskursanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur Frida Stéenhoff använder stilfigurerna metafor, liknelse och metonymi i sitt debutdrama, Lejonets unge. Utgångspunkten är föreställningen om att de ersättande stilfigurerna används vid tabubelagda ämnen och genom att göra en diskursanalys vill jag se om det stämmer. LÄS MER

  2. 7. Retorikens kreativa makt : en studie av reklamannonser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Johanna Nilsson; [2013]
    Nyckelord :retorisk bildanalys; stilanalys; visuell retorik; reklam; kreativitet; troper; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Centralt inom marknadsföring och främst dagens moderna reklam är att skapa kreativa kampanjer som fångar mottagarens intresse, en utmaning som även retoriker har stått inför sedan antiken. Uppsatsen syftar till att från ett retoriskt perspektiv studera hur kreativitet uttrycks i fyra prisbelönta reklamkampanjer ur Cannes Lions Awards 2012-2013, samt att diskutera de olika dragens betydelse för reklamen. LÄS MER

  3. 8. TV-reklam utifrån ett retoriskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :Mikael Erichsén; Oskar Gustafsson; [2009]
    Nyckelord :tv commercials visual rhetoric; tv reklam visuell retorik;

    Sammanfattning : I vår tid omges vi av reklam nästan överallt. I hemmet till exempel i form av TV-reklam, dagstidningsreklam och direktreklam. På stan till exempel i form av utomhusreklam och flygblad. I SOM-undersökningen 2005 visade det sig att endast 14 procent av de tillfrågade hade en positiv inställning till TV-reklam. LÄS MER