Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Internationell kunskapsmätning för nationell bedömning : Kan PISA-testerna användas för att bedöma svensk skola?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Christoffer Karmetun; [2020]
    Nyckelord :PISA-test; Skola; kritik; OECD; Internationell kunskapstest; Nationell kunskapsbedömning;

    Sammanfattning : The purpose of this essay in the social sciences is to investigate whether the international PISAtests can be used to assess the Swedish education system. This is done with the help of a literature study. A survey and compilation have been made of a selection of articles in the subject. LÄS MER

  2. 2. Undervisning för nyanlända elever : Förberedelseklassen som instrument för språkinlärning och integrering på nationell- och skolnivå

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Robin Albertsson; Emma Ersblad; [2015]
    Nyckelord :newcomer programs; newly arrived students; language learning; national regulatory documents; integration; förberedelseklass; nyanlända elever; språkinlärning; nationella styrdokument; integrering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förberedelseklassen som instrument för språkinlärning i det svenska språket samt integrering i samhället för nyanlända elever. Studien syftar till att undersöka detta utifrån lärarnas perspektiv samt nationella styrdokument för att möjliggöra en jämförelse i deras syn på utbildning för nyanlända elever. LÄS MER

  3. 3. Kunskapsbedömning i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcus Daun; Ola Forsmark; [2011]
    Nyckelord :Bedömning; Bedömningsmetodik; Bild; Formativ bedömning; Kunskap; Styrdokument; Tid; Tolkning; Tradition;

    Sammanfattning : Vi har i denna undersökning valt att tittat på hur aktiva bildlärare i grundskolans senare del, ser på och praktiserar kunskapsbedömning i ämnet Bild. Kunskapsbedömning i allmänhet och kanske i bild i synnerhet är inte problemfritt. Det visar både litteraturen och vår egen erfarenhet. LÄS MER

  4. 4. Räcker det med G-kompet? : En studie kring bedömning inom grundskoleämnet musik

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Sophia Berg; Martina Arvidsson; [2007]
    Nyckelord :Musikpedagogik; Bedömning; Musikundervisning; Kunskapssyn;

    Sammanfattning : Musikundervisningen på högstadieskolorna skiljer sig väsentligt enligt en nationell utvärdering som skolverket genomförde 2003, både beträffande vilka kunskaper eleverna utvecklar samt lärares arbetssituation och förutsättningar. Vilka faktorer är det som påverkar lärares sätt att bedöma kunskaper inom ämnet musik? Är musikaliska kunskaper och prestationer överhuvudtaget mätbara och vilka metoder använder undervisande lärare sig av för att göra bedömningen likvärdig? Det övergripande syftet är att ta reda på vilka moment som verksamma musiklärare i grundskolans sista år betygssätter inom ämnet musik. LÄS MER