Sökning: "Nivågrupperingar"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet Nivågrupperingar.

  1. 1. Utmaningen med att utmana - Lärares undervisningsmetoder och förutsättningar för att utveckla högpresterande elever inom matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linnéa Gabrielsson; Madeleine Norberg; [2022]
    Nyckelord :Acceleration; Berikning; Differentierad undervisning; Nivågrupperingar; Utmaningar;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka vilka undervisningsmetoder klasslärare använder för att utveckla högpresterande elever inom matematik i lågstadiet samt vilka förutsättningar läraren upplever att de har för att kunna utföra arbetet. Åtta lärare har fått beskriva hur de arbetar utifrån elevernas olika kunskapsnivåer med fokus på de högpresterande eleverna samt vilka möjligheter och hinder de upplever med undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Metoder för att anpassa undervisningen i modernaspråk för särskilt begåvade elever genomdifferentiering, berikning och/eller acceleration : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Belin; [2022]
    Nyckelord :särskilt begåvade elever; moderna språk; gifted; gifted students; acceleration; enrichment; differentiation; modern languages;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa kunskapen om särskilt begåvade elevers behov avanpassningar, och att, genom att läsa tidigare forskning, hitta metoder och strategier för attanpassa undervisningen för särskilt begåvade elever i högstadiet, genom användning avexempelvis differentiering, berikning och/eller acceleration, främst i ämnet moderna språk.Resultatet av mina sökningar visar att det finns många beprövade sätt att differentieraundervisning på som gynnar särskilt begåvade elevers inlärningssätt, bland annat genomindividuella instruktioner, nivågrupperingar av olika slag samt anpassad- och/ellerkomprimerad/utökad läroplan. LÄS MER

  3. 3. Hur arbetar lärare med att inkludera flerspråkiga elever i matematikundervisning? : En intervjustudie om hur lärare inkluderar flerspråkiga elever i matematikundervisningen och samverkar med speciallärare.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Nylund Malmesved; Camilla Thofelt; [2022]
    Nyckelord :differentierad undervisning; flerspråkighet; inkludering; matematikutveckling; speciallärarstöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur några lärare arbetar med inkludering i matematikundervisningen och vilka förutsättningar det kan ge för flerspråkiga elever. En kvalitativ metodasats har använts och det teoretiska ramverket har utgjorts av sociokulturell- och systemteori. LÄS MER

  4. 4. Särskilt begåvade elever : En systematisk litteraturstudie om att utmana särskilt begåvade lågstadieelever i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Josefin Trege Nilsson; Bianca Kulenovic; Hanna Olsson; [2022]
    Nyckelord :Särskilt begåvade elever; karaktärisering; utmaningar; berikning; acceleration; nivågruppering; lågstadieelever;

    Sammanfattning : Detta är en systematisk litteraturstudie med fokus på lågstadieelever med särskild begåvning i matematik och hur de kan utmanas i klassrummet. Elever med svårigheter i matematik uppmärksammas ofta, medan elever med särskild begåvning hamnar i skymundan och inte får stöd och utmaningar som krävs för att de ska utvecklas. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattningar av nivågrupperingar i matematikundervisningen på mellanstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Charlotte Holmqvist; [2020]
    Nyckelord :Nivågruppering; heterogena- och homogena grupper; likvärdig utbildning; hög- och lågpresterande elever.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra lärares uppfattningar gällande nivågrupperingar. Nivågrupperingar har visat sig vara ett kontroversiellt ämne som det forskats om i ett sekel och forskare är inte överens om dess för- och nackdelar i matematikundervisningen. LÄS MER