Sökning: "Observera leken i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 45 uppsatser innehållade orden Observera leken i förskolan.

  1. 11. Behöver du en sån här?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Nanfeldt; Tina Lidner; [2019]
    Nyckelord :barn; förskola; interakionsutrymme; kamratkultur; tillträdesstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur barn i 1-5 års ålder i förskolan söker tillträde och involveras i den fria leken. Studien besvarar tre frågeställningar; Vilka tillträdesstrategier använder barn sig av? Hur bemöts olika tillträdesstrategier av andra barn? Hur skiljer sig olika tillträdesstrategier gällande framgång? Studien utgår från teorier kring tillträdesstrategier, interaktionsutrymme och kamratkultur samt aktuell forskning kring hur barn försöker få tillträde till och involveras i den fria leken. LÄS MER

  2. 12. Äldre förskolebarns förhandlingar i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Persson; Emma Arvidsson; [2018]
    Nyckelord :Preschool; Negotiation; Children; Play; copingstrategy; Perspective shooting; interpretable reproduction;

    Sammanfattning : Vårt syfte med examensarbetet är att skapa en fördjupad förståelse för hur barn i 3-5 årsåldern förhandlar i den fria leken. Studien besvarar tre frågeställningar; Vilka förhandlingsstrategier använder sig de äldre barnen i förskolan sig av? Vad förhandlar barn om i den fria leken? Vad leder barnens förhandlingar till? Studien utgår från teorier kring perspektivtagning, copingstrategier, turtagning och tolkningsbar reproduktion samt aktuell forskning kring förhandlingar och förhandlingsstrategier hos barn, för att tolka de olika förhandlingsstategierna. LÄS MER

  3. 13. “I det rosa huset där bor bara prinsessor” En genusstudie av den fysiska miljöns påverkan på barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Delvina Puka; Emilia Svensson; [2018]
    Nyckelord :barn; förskola; fysisk miljö; genus; material; traditionella könsroller;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett genusperspektiv undersöka den fysiska miljöns påverkan på barn. Detta undersöker vi genom att observera barnen under den fria leken för att få syn på hur miljön men även materialet bidrar till olika förutsättningar och begränsningar. LÄS MER

  4. 14. Den fria leken i förskolan : - En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar om den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Sundeborn; Jennie Åberg; [2017]
    Nyckelord :Delaktighet; fri lek; förhållningssätt; förskollärare; lärande; styrning; uppfattningar; utveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om den fria leken, deras egen roll i den fria leken samt dennas betydelse för barns utveckling och lärande, därför valde vi att genomföra en kvalitativ studie med sju stycken semistrukturerade intervjuer. Denna intervjuform gav oss möjligheten att ställa följdfrågor under intervjuns gång beroende på informantens svar. LÄS MER

  5. 15. Från observation till interaktion : Sex förskollärares uppfattningar om sin roll i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Viktoria Ersson; [2017]
    Nyckelord :Förskollärare; uppfattningar; roll; fri lek; deltagande.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra och analysera sex förskollärares uppfattningar om sin roll i relation till den fria leken i förskolan. Den empiriska undersökningen ämnade att besvara studiens syfte utifrån frågeställningar rörande förskollärarnas uppfattningar kring fri lek samt uppfattningar om deras egen roll i relation till den fria leken. LÄS MER