Sökning: "Observera leken i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 45 uppsatser innehållade orden Observera leken i förskolan.

  1. 16. Finns det plats för en till? : En studie om yngre barnstillträdesstrategier under fri lek i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annica Kovac; Jenny Stjärnerfält; [2016]
    Nyckelord :Tillträdestrategier; ålder; kamratkultur; interaktion; yngre barn; fri lek; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på att undersöka hur yngre barn interagerar med varandra. Detundersöks om yngre barn använder tillträdesstrategier samt vilka strategier som i så fallförekommer. Följdfrågan till detta är om valet av tillträdesstrategier skiljer sig beroende påålder. LÄS MER

  2. 17. Lekmiljöns betydelse för barns utveckling och lärande : En studie om hur miljön kan påverka barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nathalie Dysell; Josephine Woolford; [2016]
    Nyckelord :child; fysisk miljö; indoor environment; play; preschool; toys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur utformningen av lekmiljön i förskolan och dess innehåll/artefakter är med och påverkar hur, vad och om barn leker. För att samla information har vi valt att observera barns lek och med hjälp av anteckningar studera och dokumentera hur de tar in miljön i leken. LÄS MER

  3. 18. …så då bestämmer jag! : Lekens makt, positioner och genus i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Frida Bergman; [2016]
    Nyckelord :Lek; Makt; Positioner; Genus;

    Sammanfattning : Bakgrund: Överallt i vår omgivning möts vi av makt av olika slag. Människor både tar och ger makt och fördelar den mellan sig. Redan i tidig ålder utövar barn makt och förhåller sig till genus. Både makt och genus är intressanta ämnen att undersöka i förskolan. LÄS MER

  4. 19. Barns behov av stöd i leken : ur pedagogens perspektiv

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelene Lindberg Ales; Rebecka Sandelius; [2015]
    Nyckelord :Lek; förskola; utveckling; lärande; interaktion; pedagog;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger på förskolan beskriver hur de arbetar för att stödja barn att komma in i den fria leken. Vi ville även undersöka vilka strategier pedagogerna använder sig av för att hjälpa barn att komma in i den fria leken. I studien användes en kvalitativ forskningsstrategi. LÄS MER

  5. 20. Här är det jag som bestämmer! Flickors maktagerande i den fria leken på förskolan.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :David Ahlström; [2015]
    Nyckelord :Flickor; Förskola; Kommunikation; Lek; Makt; Ålder;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att observera flickors maktagerande i förskolan, i den fria leken där bådeflickor och pojkar medverkar, utifrån ett sociokulturellt perspektiv och se hur de använder sig avkommunikationen för att upprätthålla sin maktposition. Hur synliggörs maktpositionerna i denfria leken för flickor? Vi valde att observera flickor i den fria leken på en förskola för att se omdet finns några mönster i deras agerande i leken och vi utförde nio stycken observationer ochvalde att analysera fyra stycken av dem. LÄS MER