Sökning: "PR-strategier"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet PR-strategier.

  1. 1. 466 dagar av kriskommunikation och kulturdebatt : En kritisk diskursanalys av Bokmässans kriskommunikation 2016 & 2017

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Matilda Kristell; [2019]
    Nyckelord :Kriskommunikation; diskursanalys; retorik; debatt;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgörs av en fallstudie som undersöker hur Bokmässan har kommunicerat externt via pressmeddelanden, Facebook-inlägg och debattartiklar under krisen som utspelade sig från april 2016 till november 2017. När det blev allmänt känt att den högerextrema tidningen Nya tider skulle delta i mässan uppstod en stor debatt i svenska medier. LÄS MER

  2. 2. Är alla medel tillåtna för att väcka uppmärksamhet? En kvalitativ studie av de etiska gränserna kring PR-bluffar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Shira Cohen; Gry Andersson Nordström; [2015]
    Nyckelord :publicity; PR-scam; strategisk kommunikation; etik; lögner; publicitet; PR-bluff; Public Relations; lies; ethics; strategic communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under 2013 skapades kampanjerna Marabou Black, Miss Skinny och DILL, som alla kom att benämnas PR-bluffar. Kampanjernas målsättning var att väcka uppmärksamhet genom vilseledande information. Huruvida dessa PR-bluffar kan anses vara etiskt godtagbara är något praktiker, PR-praktiker och reklammakare, varit oense om. LÄS MER

  3. 3. "We rock!" i den virtuella världen : En undersökning av svenska festivalers strategiska kommunikationsarbete i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Henrik Assarsson; [2014]
    Nyckelord :Sociala medier; Public relations; Festivaler; Way Out West; Bråvalla; Summerburst; dialog; relation; kommunikationsfunktioner;

    Sammanfattning : Sociala medier och public relations kan vara effektiva verktyg i festivalers strategiska kommunikationsarbete. För att kunna skapa en dialog och upprätthålla en relation till sin publik använder arrangörerna ett antal tekniker och PR- strategier. LÄS MER

  4. 4. Det nya Sverige. Studie av Public Relations inom politiken

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Caroline Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Politik; medialisering; etik; makt; lobbning; PR-byråer; PR-strategier; opinionsbildning;

    Sammanfattning : Politiken i Sverige har de senaste åren blivit allt mer medialiserad, vilket innebär att medierna har en stor makt att påverka politiken indirekt eftersom det är via dem som nyheter och information sprids. Inom det politiska området har Public Relations (PR) fått ett allt större utrymme genom dess arbete med organisationer, politiska organ/ aktörer, journalister och media och så vidare. LÄS MER