Sökning: "Populärkultur och identitetsskapande"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden Populärkultur och identitetsskapande.

  1. 11. Rekommendationskulturens spelregler - En studie i individers inflytande över vänner i valet av film

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jonas Levin; Joakim Runeson; [2012]
    Nyckelord :identitetsskapande; populärkultur; rekommendationskultur; delning; opinionsbildare; relationsbyggande; påverkan; film; Social Sciences;

    Sammanfattning : Film är ett ämne som berör och konsumeras av indivier från olika bakgrunder, kön och ålder. Uppsatsförfattarna har identifierat en tendens att individer gärna rekommenderar filmer till varandra och genom detta påverkar individers beslutsprocess. LÄS MER

  2. 12. Egenvärldar

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Clara Fredenmark; [2012]
    Nyckelord :identitet; populärkultur; egenvärldar; kunskap; un;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med undersökningen är att komma fram till hur förutsättningar för ungdomars identitetskapande idag serut när sociala medier finns att tillgå. Detta sker utifrån frågeställningarna: ”Hur ser en egenvärld ut/vilkakomponenter ingår i en egenvärld” samt ”Hur kan kunskapen inom dessa komponenter definieras?”. LÄS MER

  3. 13. Varför är populärkultur viktig i undervisningen? Buffy The Vampire Slayer som ett didaktiskt redskap för att arbeta med identitetsskapande och värdegrundsfrågor i gymnasiet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Gabriella Stenberg; [2012]
    Nyckelord :Populärkultur; pedagogik; text; rörlig bild; Buffy;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att belysa varför populärkultur är viktigt i undervisningen. Detta undersöks genom tv-serienBuffy the Vampire Slayer (Buffy och vampyrerna) och hur den kan användas som didaktiskt verktyg, framför alltför värdegrundsfrågor. LÄS MER

  4. 14. Populärkulturens plats i skolan. En studie om hur populärkultur används och kommer till uttryck i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Caroline Frost; [2011]
    Nyckelord :kultur; kulturella förändringar; medier; populärkultur;

    Sammanfattning : Caroline Frost. Populärkulturens plats i skolan. En studie om hur populärkultur används och kommer till uttryck i undervisning. Malmö: Lärarutbildningen: Malmö HögskolaSyftet med min studie har varit att ta reda på hur elevers populärkultur uttrycks, hur den bemöts av läraren samt hur populärkulturen används i undervisningen. LÄS MER

  5. 15. Detta är jag! : En studie om ungdomars symboliska självporträtt

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi; Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Nancy Nilsson; [2011]
    Nyckelord :visuell värld; symboler; kommunikation; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om ungdomar och deras bildarbete i skolkontext. Undersökningenutgår ifrån den sociokulturella perspektiv och den designteoretiska perspektiv. Syftetmed studien har varit att skapa förståelse för hur ungdomar väljer att kommunicerarmed bilder, ikoner och andra symboler i bildarbeten när de gör bildarbete. LÄS MER