Sökning: "Populärkultur och identitetsskapande"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden Populärkultur och identitetsskapande.
11. Rekommendationskulturens spelregler - En studie i individers inflytande över vänner i valet av film
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Film är ett ämne som berör och konsumeras av indivier från olika bakgrunder, kön och ålder. Uppsatsförfattarna har identifierat en tendens att individer gärna rekommenderar filmer till varandra och genom detta påverkar individers beslutsprocess. LÄS MER
12. Egenvärldar
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med undersökningen är att komma fram till hur förutsättningar för ungdomars identitetskapande idag serut när sociala medier finns att tillgå. Detta sker utifrån frågeställningarna: ”Hur ser en egenvärld ut/vilkakomponenter ingår i en egenvärld” samt ”Hur kan kunskapen inom dessa komponenter definieras?”. LÄS MER
13. Varför är populärkultur viktig i undervisningen? Buffy The Vampire Slayer som ett didaktiskt redskap för att arbeta med identitetsskapande och värdegrundsfrågor i gymnasiet
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att belysa varför populärkultur är viktigt i undervisningen. Detta undersöks genom tv-serienBuffy the Vampire Slayer (Buffy och vampyrerna) och hur den kan användas som didaktiskt verktyg, framför alltför värdegrundsfrågor. LÄS MER
14. Populärkulturens plats i skolan. En studie om hur populärkultur används och kommer till uttryck i undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Caroline Frost. Populärkulturens plats i skolan. En studie om hur populärkultur används och kommer till uttryck i undervisning. Malmö: Lärarutbildningen: Malmö HögskolaSyftet med min studie har varit att ta reda på hur elevers populärkultur uttrycks, hur den bemöts av läraren samt hur populärkulturen används i undervisningen. LÄS MER
15. Detta är jag! : En studie om ungdomars symboliska självporträtt
Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi; LärarutbildningsnämndenSammanfattning : Denna studie handlar om ungdomar och deras bildarbete i skolkontext. Undersökningenutgår ifrån den sociokulturella perspektiv och den designteoretiska perspektiv. Syftetmed studien har varit att skapa förståelse för hur ungdomar väljer att kommunicerarmed bilder, ikoner och andra symboler i bildarbeten när de gör bildarbete. LÄS MER