Sökning: "Pragmatism"

Visar resultat 21 - 25 av 281 uppsatser innehållade ordet Pragmatism.

  1. 21. Hur fostrar lärare elever i årskurs f-3 till demokratiska medborgare? : En kvalitativ undersökning om lärares didaktiska uppfattningar om demokratiuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tavga Abbas; Jeremias Karsnäser; [2023]
    Nyckelord :Demokratiuppdrag; värdegrund; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare resonerar didaktiskt kring SO-undervisning i årskurs f-3 i demokratifrågor och vilka möjligheter och utmaningar som kan finnas i den undervisningen. För att kunna besvara detta syfte har semistrukturerade intervjuer genomförts med fyra informanter med varierande yrkeserfarenhet och aktuella undervisningsårskurser. LÄS MER

  2. 22. Hållbar undervisning för hållbar utveckling : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare arbetar med undervisning för hållbar utveckling i skolans yngre år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Kristina Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; NO-undervisning; handlingskompetens; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur grundskolelärare i årskurserna 1–3 arbetar med hållbar utveckling i undervisningen i de naturvetenskapliga ämnena. Kvalitativa intervjuer har genomförts där sex verksamma NO-lärare undervisande i årkurserna 1–3 deltog. LÄS MER

  3. 23. Att lära elever ett främmande språk-begreppsförståelse vid naturorienterande undervisning : En kvalitativ studie med lärare i naturorienterande ämnen undervisande i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jesper Sundberg; Maria Hägglöf; [2023]
    Nyckelord :NO; naturorientande; undervisning; begreppsförståelse; pragmatism; inquiry; ”cash value”; språkutvecklande; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera arbetsmetoder inom den naturvetenskapliga undervisningen specifikt inriktad på begreppsinlärning. Studien genomfördes med en metod av kvalitativ karaktär bestående av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 24. "Allting finns inte i en bok, de måste verkligen se det på riktigt" : Lärares beskrivningar om användningen av utomhuspedagogik inom de naturorienterande ämnena i grundskolans årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennifer Ström; [2023]
    Nyckelord :outdoor education; biology; nature; science; teacher; utomhuspedagogik; biologi; närmiljö; naturorienterande ämnen; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om varför vissa lärare väljer att bedriva utomhuspedagogik medan andra inte gör det. Studien har två frågeställningar varav den ena berör vad lärare i grundskolans årskurs 4–6 ser för möjligheter och hinder med utomhuspedagogik. LÄS MER

  5. 25. Reflektioner hos nyexaminerade socionomer : ” Vad kan jag egentligen, vad har jag att erbjuda och tillföra”?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Annika Damberg; Cecilia Göransson; [2023]
    Nyckelord :newly graduates; professional development; reflection; social work; social work education; nyexaminerade; professionell utveckling; reflektionsförmåga; socialt arbete; socionomutbildning;

    Sammanfattning : The study’s purpose was to investigate how prepared newly graduated social workers perceive themselves for the professional role, what conditions social work education provided and how they handle challenges in their work. Qualitative interviews were conducted with newly graduated social workers. LÄS MER