Sökning: "Presidentvalet i USA 2012"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Presidentvalet i USA 2012.

  1. 1. Politisk tro : En framinganalys om amerikansk politik, media och mormonism

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Gilda Hamidi-Nia; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur Mitt Romney och hans mormonska tro porträtterades i tidningarna The New York Times och The Washington Post under presidentvalet 2012. Artiklarna som har analyserats är hämtade från sista veckan av valet, från 1 november fram till 7 november 2012, dagen efter valdagen. LÄS MER

  2. 2. "Första damen - vapen i valet" : En retorisk studie av Michelle Obamas och Ann  Romneys tal under presidentvalet i USA år 2012

    Kandidat-uppsats, HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :Nevena Filipovic; [2013]
    Nyckelord :The presidential election in The United States 2012; political communication; rhetoric; Michelle Obama; Ann Romney; Presidentvalet i USA 2012; politisk kommunikation; retorik; Michelle Obama; Ann Romney;

    Sammanfattning : Presidentvalet i USA baseras på personval istället för partival och detta personval inkluderar även presidentkandidatens partner. Presidentkandidaternas fruar diskuteras och analyseras idag lika mycket som presidentkandidaterna själva samtidigt som medierna diskuterar vilken av de tidigare presidentfruarna de kommer att efterlikna. LÄS MER

  3. 3. "I'm Barack Obama and I approve this message" - En kvalitativ studie av svensk och amerikansk politisk reklam i TV utifrån ländernas nationella kontexter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Fredrik Sjögren; [2012]
    Nyckelord :Barack Obama; val; USA; Sverige; politisk kommunikation; politisk TV-reklam; TV; reklam; politik; John McCain; Social Sciences;

    Sammanfattning : Inför det svenska riksdagsvalet 2010 uppträdde ett nytt fenomen, nämligen politisk reklam i TV. I USA däremot är politisk reklam i TV inte någonting nytt då det funnits sedan 1950-talet. LÄS MER

  4. 4. Alla älskar Obama : Om partiskheten i bevakningen av USA:s presidentval 2012 i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen och Aftonbladet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Victor Holm; Anna Hedelin; [2012]
    Nyckelord :Presidentval; Obama; Romney; Kent Asp; Partiskhet; Medieideologier;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka svenska mediers bevakning av det amerikanska presidentvalet 2012. Frågeställningarna vi vill ha svar på handlar om huruvida medierna varit partiska i rapporteringen, det vill säga är rapporteringen positiv eller negativ kring någon av presidentkandidaterna i svenska medier? Och vilken syn på mediernas demokratiska uppgift grundar sig rapporteringen på? För att få svar använder vi oss av kvantitativ innehållsanalys av artiklar i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen och Aftonbladet. LÄS MER

  5. 5. Thank you, and God bless America!

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hugo Hedin; Gustav Sjöblom; [2012]
    Nyckelord :presidentval; George W. Bush; John Kerry; religion; USA; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka religionens roll i amerikansk politik genom att studera det amerikanska presidentvalet 2004. Vi utgick från ett antagande att religion och religiösa frågor eventuellt kunde spela en viktig roll i detta val. LÄS MER