Sökning: "Reggio Emilia kritisk"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Reggio Emilia kritisk.

  1. 1. Barns samspel med miljön som den tredje pedagogen : Förskollärares berättelser om hur de skapar inomhus- och utomhusmiljöer med Reggio Emilia-pedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :CECILIA HENNINGSSON; Hadia Rahemi; [2021]
    Nyckelord :Reggio Emilia; Den tredje pedagogen; Inomhus-utomhusmiljöer; Hermeneutik; Narrativ analys; Förskollärarnas berättelser;

    Sammanfattning : Idén till denna kvalitativa studie har sin utgångspunkt i våra verksamhetsförlagda utbildningar, där vi uppmärksammade hur olika förskollärare talade om hur de skapar inomhus- och utomhusmiljöer. Studiens syfte är således att undersöka innehållet i förskollärarnas berättelser om hur de skapar inomhus- och utomhusmiljöer och hur detta arbete förhåller sig till Reggio Emilia-pedagogikens idé om rummet som ”den tredje pedagogen”. LÄS MER

  2. 2. Pedagogisk dokumentation : hur uppfattas arbetssättet av förskolepersonal samt vilka kritiska och etiska aspekter finns det?

    M1-uppsats,

    Författare :Emma Jensen; Caroline Kronvall Pedersen; [2013]
    Nyckelord :Reggio Emilia; pedagogisk dokumentation; förskolan; kritiska aspekter; etiska aspekter;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan (Lpfö 98/10) lyfts vikten av att pedagoger kontinuerligt dokumenterar och utvärderar den pedagogiska verksamheten. Syftet med denna studie är att syliggöra förskolepersonals olika uppfattningar av pedagogisk dokumentation samt kritiska och etiska aspekter. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkiga barns språkutveckling: möjligheter och hinder i en Reggio Emilia-inspirerad förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jeanne Nuwimpaye; [2012]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; Reggio Emilia-pedagogik; språkutveckling; pedagog; modersmål;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling i en Reggio Emilia förskola. De frågeställningar som ligger till grund för studien är: Hur arbetar pedagogerna på en Reggio Emilia förskola med flerspråkiga barns språkutveckling? Vilka möjligheter och hinder anser pedagogerna att Reggio Emilia filosofin har för att utveckla svenska språket hos flerspråkiga barn?Teorin som jag har använt mig av i undersökningen handlar om Reggio Emilia-pedagogik. LÄS MER

  4. 4. Varför säga nej när man kan säga JA? : En studie om barns inflytande i Reggio Emilia inspirerade förskolor

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Hanna Lindgren; Lina Arffman; [2011]
    Nyckelord :Inflytande; förskola; Reggio Emilia; demokrati;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är ta reda på hur Reggio Emilia inspirerade förskolor arbetar med barns inflytande. Trots vårt egna stora intresse för Reggio Emilia har vi valt att under studiens gång ha med en kritisk blick och granska om förskolorna låter barnen ha så mycket inflytande som filosofin säger att de bör ha. LÄS MER

  5. 5. Forskande, kompetent och nyfiken - om en dold läroplan i förskolan : Reggio Emiliapedagogiken som normerande makt och styrning

    Magister-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Folkman; [2011]
    Nyckelord :Reggio Emiliainspirerad pedagogik; kritisk granskning; normerande; styrning; dold läroplan; det kompetenta barnet; pedagogisk dokumentation; miljön som den tredje pedagogen; dialog; traditionell förskolepedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om det finns en normerande och styrande funktion i den Reggio Emiliainspirerade förskoleverksamheten som den implementeras i Sverige. Genom intervjuer med fyra pedagogistor undersöks hur bilden av barnet och dess lärande tar sig uttryck på de olika förskoleenheterna, framförallt när det gäller de för Reggio Emiliafilosofin väsentliga begreppen att följa barnens intresse, pedagogisk dokumentation, miljön som den tredje pedagogen och det kompetenta barnet. LÄS MER