Sökning: "Reggio Emilia pedagogy"

Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden Reggio Emilia pedagogy.

  1. 21. Estetiska uttrycksformer som stöd för andraspråksinlärning : i förskolor inspirerade av Reggio Emilia-pedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hannah Backholm; Petersson Elisabet; [2016]
    Nyckelord :Swedish as a second language; second language development; aesthetics; preschool; Svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; estetiska uttrycksformer; förskola;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how preschool teachers in preschools inspired by the pedagogical philosophy of Reggio Emilia use aestheticforms of expression to support the Swedish language development of children that have Swedish as a second language. We want to know how these teachers incorporate aesthetics in the work with second language learners and how they use creative expressions as tools in this process. LÄS MER

  2. 22. Aktivitetsslingan

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Sara Thungström; [2016]
    Nyckelord :Solna; Förskola; Aktivitetsslingan; Slingan; Charlottenburgsvägen; Gustafsvägen;

    Sammanfattning : Aktivitetsslingan Alla barn föds med en stark nyfikenhet att utforska världen. Inom Reggio Emilia pedagogiken finns en filosofi att varje barn besitter hundra olika språk. Det vill säga att varje barn har oändligt många sätt att uttrycka sig på för att lära sig och förstå sin omgivning. LÄS MER

  3. 23. Lärande enligt Montessori och Reggio Emilia : "Skillnader och likheter i syn på lärandet"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Carola Eriksson; [2015]
    Nyckelord :Montessori; Reggio Emilia; learning; Montessori; Reggio Emilia; lärande;

    Sammanfattning : The aim of this graduate essay is to elucidate and compare the approach to learning that emerges in texts about the two educational practices Montessori and Reggio Emilia. The guiding research questions in this study are: What do Montessori and Reggio Emilia that learning is about? The mean Montessori and Reggio Emilia that learning goes to? How do you describe the Montessori and Reggio Emilia justification why it is important to learn?  Through a poststructural theoretical framework and text analysis the study focused on what has been written about learning in the traditions of Montessori and Reggio Emilia. LÄS MER

  4. 24. "-Det är liksom mer i tiden." : Synen på det kompetenta barnet i Reggio Emilia och Montessori förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ann-Sofie Kjellberg; [2015]
    Nyckelord :Comparison; Montessori; Reggio Emilia; Vygotskijs sociocultural theory; pree-school curriculum; competent child.; Jämförelse; Montessori; Reggio Emilia; Vygotskijs sociokulturella teori; förskolans läroplan; kompetenta barn.;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to find out if there is a general understanding of what the concept of ”a competent child” is in the writings of Maria Montessori, as well as in books written about Loris Malaguzzi. The essay then compares this with the answers from pre-school teachers in two Montessori and two Reggio Emilia pre-schools about their understanding of what a competent child is, how that shows in their behaviours and attitudes towards the children and in how they use this to arrange the pre-school physical environment. LÄS MER

  5. 25. Barn med koncentrationssvårigheter i Reggio Emilias pedagogik : Möjligheter eller hinder för grupporienterat lärande i en kreativ miljö

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Linda Johansson; Jeanette Petersson; [2015]
    Nyckelord :Koncentrationssvårigheter; Reggio Emilia; specialpedagogik; kreativ miljö; grupplärande; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta del av förskollärares åsikter och erfarenheter kring barn med koncentrationssvårigheter för att undersöka om det finns möjligheter eller hinder med den kreativa miljön vid grupplärande. Studiens frågeställningar är: Hur utformar pedagogerna verksamheten i Reggio Emilia- inspirerade förskolor för att inkludera barn med koncentrationssvårigheter i det gemensamma pedagogiska utforskandet? På vilket sätt kan den kreativa miljön stjäla uppmärksamheten från barn med koncentrations- svårigheter när det gäller att arbetar tillsammans med andra barn och vuxna i grupp? Det här är en studie där sju förskollärare på Reggio Emilia- inspirerade förskolor har intervjuats och fyra förskollärare har fått samma frågor via e-post. LÄS MER