Sökning: "Rosenblatt"
Visar resultat 21 - 25 av 68 uppsatser innehållade ordet Rosenblatt.
21. Lyrikläsning i svenskämnet : En komparativ analys av läroböcker för kursen Svenska 3 på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studien är att jämföra vilka läsningar som efterfrågas i uppgifter kopplade till lyrik i ett urval av läroböcker för kursen Svenska 3 på gymnasienivå. Studien utgår från Rosenblatts receptionsteori om estetisk och efferent läsning. LÄS MER
22. Det klappande hjärtat : En litteraturdidaktisk undersökning av Kejsarn av Portugallien
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
23. Lik en raga på myren : Dialekt och identitet i skönlitteratur och svenskundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : This essay, called Like a dry, dead tree on the bog, examines how the identity-bearing aspects of the dialects in fiction can be applied in teaching literature in the Swedish subject. The method used is a qualitative analysis and close reading of three works made by authors from the same area, Västerbotten and Norrbotten. LÄS MER
24. Identitetsutveckling i skönlitteratur : Genus och identitetsutveckling i två samtida ungdomsromaner
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : This essay examines how two Swedish youth novels portrays identity development and gender, and how they can be used to work with in a teaching environment. A transactional perspective on reading and literature is used in this essay, inspired by Louise M. Rosenblatt and Kathleen McCormick. LÄS MER
25. Funktionsvariation i skönlitteratur : En litteraturstudie med fokus på hur funktionsvariationer skildras i skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka hur det i kursen Svenska 1 på gymnasiet går att arbeta med två skönlitterära verk, Hannahs hemlighet och Undret, för att skapa medvetenhet om diskriminering utifrån temat funktionsvariation. Studien ämnar ge förslag till hur det går att arbeta med frågor kring funktionalitet i svenskundervisningen samt till att styrka användningen av skönlitteratur vid arbete med värdegrundsfrågor. LÄS MER