Sökning: "Rosenblatt"

Visar resultat 11 - 15 av 68 uppsatser innehållade ordet Rosenblatt.

  1. 11. ”Den vi träffade idag, det var den riktiga Mulle” : En receptionsstudie om barns möten med Skogsmulle

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karin Norinder; [2022]
    Nyckelord :Skogsmulle; costume; outdoor education; reception theory; realunreality; preschool; fictional characters; biophilia; imagination; children´s culture; Skogsmulle; utklädningskläder; utomhuspedagogik; receptionsteori; realunreality; förskola; sagofigurer; biofili; fantasi; barnkultur;

    Sammanfattning : Children meet adults dressed out in costumes in various situations. One of these characters is Skogsmulle in Friluftsfrämjandets outdoor education. Since the mid-1950´s Skogsmulle has been part of Swedish childhoods, and the concept has also spread to other countries around the world (C. Lindgren, 2021). LÄS MER

  2. 12. Att arbeta eller att inte arbeta med klassiker, det är frågan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Rebecka Hillman; [2022]
    Nyckelord :klassiker litteraturdidaktik litteraturundervisning receptionsteori svenskämnet ämneskonception;

    Sammanfattning : Med detta examensarbete har jag för avsikt att undersöka klassikers didaktiska funktion i svenskundervisningen både ur ett lärarperspektiv och ett elevperspektiv på högstadiet. För att undersöka området har jag använt mig av de kvalitativa forskningsmetoderna lektionsobservation och intervju med både lärare och elever. LÄS MER

  3. 13. Litteraturdidaktiska förhållningssätt i läromedel för gymnasieskolan : En analys av två läromedel i Svenska 3, med fokus på skönlitteratur.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Julia Tegelid; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; svenska; litteraturdidaktik; skönlitteratur; estetisk läsning; efferent läsning; Rosenblatt; Langer;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to examine the literature didactic approach in two learning materials for the upper secondary school. The empirical material includes two books: Svenska impulser 3 and Svenska 3 helt enkelt. Theories about teaching literature, and systematic text condensation are used for the analysis. LÄS MER

  4. 14. Lärares användning av boksamtal i samband med högläsning i klassrummet : En kvantitativ studie om hur lärare F-3 använder sig av ett genusmedvetet boksamtal koppad till högläsningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Lundberg; Anna Norgren; [2022]
    Nyckelord :Gender; sex; read-aloud literature; elementary school; F-3; survey; norm critics; book talk; Aidan Chambers; Louise Rosenblatt; data analysis; Genus; kön; högläsningslitteratur; grundskola; F-3; enkät; normkritik; boksamtal; Aidan Chambers; Louise Rosenblatt; dataanalys;

    Sammanfattning : I vår första studie som gjordes under SA1 visade det sig att även om lärare ansåg sig vara normkritiska vid valet av högläsningsböcker så visade det sig inte riktigt när vi analyserade böckerna. Vi funderade då på om den normkritiska aspekten kommer in i arbetet med böcker, alltså boksamtal. LÄS MER

  5. 15. ’Om jag bara inte var så äcklig’ : – en motivstudie om mobbning i skönlitteratur för barn och hur dennalitteratur kan användas i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Isaksson; [2022]
    Nyckelord :Jagger; Jagger; Undret; barnlitteratur; skönlitteratur; mobbning; verbal mobbning; relationell mobbning; fysisk mobbning; receptionsteori; boksamtal; Louise Rosenblatt; Aidan Chambers; hermeneutik;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Frida Nilssons bok Jagger, Jagger (2013) och R.J. Palacios bok Undret (2013), som båda behandlar ämnet mobbning. Undersökningens syfte är att dels analysera hur mobbning framställs i dessa böcker, dels hur böckerna, och skönlitteratur med motivet mobbning i allmänhet, kan användas i arbetet mot mobbning i skolan. LÄS MER