Sökning: "Rudeberg"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Rudeberg.

  1. 1. Pedagogers upplevelser av och erfarenheterkring utagerande barn i förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Björklund; Pauline Rüdeberg; [2022]
    Nyckelord :förhållningsätt; förskola; kategoriska perspektivet; pedagoger; relationella perspektivet; strategier; utagerande beteende;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att få en djupare kunskap om pedagogers upplevelser och erfarenheter av att i förskolans pedagogiska verksamhet arbeta med barn som anses ha ett utagerande beteende. Vidare syftar vår studie till att undersöka pedagogers definitioner av vad ett utagerande beteende inom förskolans kontext innebär. LÄS MER

  2. 2. Den som ger sig in i debatten om obligatorisk förskola får motargumenten tåla : En argumentationsanalys om debatten om obligatorisk förskola

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sophia Rudeberg; [2021]
    Nyckelord :Compulsory preschool; argument analysis; pro et contra; safety; social contexts; development and learning; Obligatorisk förskola; argumentationsanalys; pro et contra; skydd; sociala sammanhang; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att analysera hur förskolan, barn och familjen uppfattas i den mediala debatten om obligatorisk förskola. Studien lägger ett särskilt fokus på argumenten som är centrala i debatten som förs i svenska dagstidningar. LÄS MER

  3. 3. Få vind i seglen trots motvind : Förutsättningar för samarbete mellan förskollärare och specialpedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sophia Lizette Rudeberg; Jenny Trygg; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; samarbete; ansvar; specialpedagog; förskollärare; förskola; handledning; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte utgår från det förtydligade ansvar som förskolans reviderade läroplan tilldelarförskollärare och syftar till att belysa specialpedagogers och förskollärares erfarenheter av attsamarbeta med varandra för att kunna inkludera varje barn på förskolan. Vi har lagt särskilt fokus påerfarenheter som beskriver möjligheter och hinder i samarbetet. LÄS MER

  4. 4. Att skapa oral history : En undersökning av samtidsdokumentation i tre statliga kulturarvsarkiv

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Oscar Rüdeberg; [2015]
    Nyckelord :Oral history; Oral history—Methodology; Public authorities; Cultural property; Oral history; samtidsdokumentation; statliga myndigheter; kulturarv;

    Sammanfattning : This study aims to examine how heritage archives in Sweden create oral history by the conduction of interviews. Though previous research have shown that this is a task suitable for archives, there have been a lack of knowledge of how this is actually beeing done. LÄS MER

  5. 5. Stakeholder Collaboration in a Sustainable City

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Cecilia Rudeberg; Sofia Leeb; [2014]
    Nyckelord :Collaboration; Driving forces; Stakeholder theory; Success factors; Sustainable city; Sustainable development; Business and Economics;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this thesis is to increase the understanding of collaboration among local government, business, and NGOs in a sustainable city. This includes identification of prominent driving forces and success factors of such collaborative arrangements. LÄS MER