Sökning: "Sam Plan"
Visar resultat 21 - 25 av 28 uppsatser innehållade orden Sam Plan.
21. Specialpedagog i förskolan - en flerdimensionell yrkesroll
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studien avser att undersöka den specialpedagogiska yrkesrollen i förskolan. För att utforska detta utgår jag från följande frågeställningar: • Hur uppfattar specialpedagogerna sin yrkesroll, sina arbetsuppgifter och vad som är kärnan i det specialpedagogiska arbetet i förskolan? • Hur uppfattar enhetscheferna för elevhälsan specialpedagogernas yrkesroll och före-liggande arbetsuppgifter? Teori: Studiens teoretiska ram är inspirerad av fenomenografin och kopplas också samman med teorier kring professioner. LÄS MER
22. Systematiskt arbetsmiljöarbete med hjälp av BIM : Hur kan arbetsmiljöarbetet integreras i BIM? En studie utförd hos ByggDialog AB
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för energi-, miljö- och byggteknikSammanfattning : En studie har bedrivits på uppdrag av ByggDialog AB och med utbyggnaden av kraftvärmeverket i Karlstad, Hedenverket Etapp 3, som referensobjekt. Målsättningen har varit att utforma ett för ByggDialog anpassat förslag för hur det sytematiska arbetsmiljöarbetet kan integreras i BIM. LÄS MER
23. Trädplanen som ett styrdokument i kommunal trädförvaltning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Urbana områden är komplexa strukturer som styrs av många olika viljor, intressen och behov. Dessutom blir de urbana områdena allt fler. Väldsbefolkningen växer och fler människor väljer att leva och bo i städer. LÄS MER
24. "Det blir tufft för en del". En intervjustudie avseende gymnasieskolan som en skola för alla
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur dagens gymnasieskola arbetar för att för-verkliga intentionen om ”en skola för alla”. De centrala frågeställningarna har handlat om hur informanterna ser på möjligheten för alla elever att uppnå kunskapsmålen, hur elever i behov av särskilt stöd identifieras och hur detta stöd definieras, vilka stödinsatser som erbjuds samt vilken roll åtgärdsprogrammen spelar i detta sammanhang. LÄS MER
25. På väg mot målen : En studie om samverkansprocessen kring individuella utvecklingsplaner ur ett lärar-, elev- och föräldraperspektiv
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Alla elever i grundskolan, ska sedan januari 2006, ha en individuell utvecklingsplan vars syfte främst är att stödja elevers måluppfyllelse, enligt de nationella styrdokumen-ten. I Skolverkets allmänna råd (2005) anges att elever såväl som föräldrar ska ges del-aktighet och inflytande över arbetet med IUP. LÄS MER