Sökning: "Samhällets krav på företag"

Visar resultat 21 - 25 av 82 uppsatser innehållade orden Samhällets krav på företag.

  1. 21. Analys av livsmedelsföretags strategier i förhållande till branschens hållbarhetsutmaningar : En studie baserad på förädlingsföretag inom kött- och mejeriproduktion

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Projekt, innovationer och entreprenörskap

    Författare :Sara Hagberg; Maria Lokat; [2021]
    Nyckelord :Sustainability; sustainability challenges; food; food industry; sustainability strategies; strategies; circular economy; systemic perspective; innovation; open innovation; sustainability categorization; Hållbarhet; hållbarhetsutmaningar; livsmedel; livsmedelsindustrin; livsmedelsbranschen; hållbarhetsstrategier; strategier; cirkulär ekonomi; systemperspektiv; innovation; öppen innovation; hållbarhetskategorisering;

    Sammanfattning : Today, companies' sustainability work is considered business-critical, and more demands are arising within the area. The requirements are based on environmental factors, where the declining biodiversity and scarce resources make it crucial for companies to find new solutions for both resource efficiency and products. LÄS MER

  2. 22. ESG-investerande : En studie om fonders riskjusterade avkastning utifrån hållbarhetsbetyg

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :William Broberg Piller; August Harryzon; [2020]
    Nyckelord :ESG; CSR; Morningstar Sustainability rating; Risk-adjusted return; Fund Performance; ESG; CSR; Morningstars hållbarhetsbetyg; Riskjusterad avkastning; Fondresultat;

    Sammanfattning : Hållbarhet har kommit att bli en av denna generations största utmaningar och som ett resultat av ett globalt växande klimatfokus har regeringar och mellanstatliga organisationer utformat allt mer omfattande regleringar och initiativ för att möta samhällets krav på en hållbar utveckling. Att företag ska engagera sig i hållbarhetsarbete och ta socialt ansvar anses allt mer som en självklarhet och följaktligen har hållbarhetsfrågor inte enbart fått större inslag inom företag och dess ledningsgrupper, utan även hos investerare. LÄS MER

  3. 23. Generation Z och Employer Branding : Hur generation Zs syn och förväntningar på arbetslivet skiljer sig från tidigare generationer och hur detta i sin tur kan påverka arbetsgivarens employer branding

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Annie Blomkvist; Ida Borén Sundman; [2020]
    Nyckelord :Generation Z Employer Branding;

    Sammanfattning : En helt ny generation är på väg att göra intåg på arbetsmarknaden, och inte vilken generation som helst - utan generation Z. Generation Z är den yngsta och största generationen på arbetsmarknaden just nu och kommer därav prägla arbetsmarknaden i många år framöver. LÄS MER

  4. 24. Användarupplevelse i förstärkt verklighet : En holistisk utvärdering av en AR prototyp för monteringsinstruktioner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Zackarias Alenljung; [2020]
    Nyckelord :AR; prototyp; montering; monteringsinstruktion; användarupplevelse; utvärdering;

    Sammanfattning : Tillverkningsindustrin är viktig för samhällets ekonomi och behöver därför fungera så felfritt och effektivt som möjligt för att gynna företagen, eftersom tillverkningsprocessen är kostsam. Den dyraste delen av processen är monteringen som kan kosta mellan 25-50 % av den totala tillverkningskostnaden och då är i synnerhet manuellt monteringsarbete dyr. LÄS MER

  5. 25. Hållbarhetsredovisning inom bemanningsbranschen : En longitudinell fallstudie över hur fyra företag inom bemanningsbranschen redovisar humankapital i årsredovisningen

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Matilda Läckgren; Wilma Öholm; [2020]
    Nyckelord :Reporting of sustainability; voluntary disclosure; mandatory disclosure; Hållbarhetsredovisning; frivilliga upplysningar; obligatoriska;

    Sammanfattning : Bakgrund Humankapitalet är en viktig del i företaget med anledning av att det är essentiellt i den dagliga affärsverksamheten samt att det är en viktig immateriell resurs där kunskap, nätverk av relationer och kulturell styrka bidrar till företagets framgång. I och med samhällets utveckling består företag idag till allt större del av humankapital men trots detta råder det inte samstämmighet för hur humankapital ska redovisas i årsredovisningarna. LÄS MER