Sökning: "Samhällets krav på företag"

Visar resultat 16 - 20 av 82 uppsatser innehållade orden Samhällets krav på företag.

  1. 16. Att överkomma dödens dal Tillverkarnas krav som startups behöver veta för ett affärsmässigt samarbete

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)

    Författare :Rajisan Yoharajah; Stefan Ninkovic; [2021]
    Nyckelord :Startups; Valley of Death; Scaleups; Innovation; Swedish Innovation System; Manufacturing company; Startups; Dödens dal; Uppskalning; Innovation; Svenska Innovationssystemet; Tillverkande Företag;

    Sammanfattning : Ett växande samhälle kräver ständigt behov av nya tekniska lösningar och innovationer för att fylla samhällets behov och dess fortsatta utveckling. I Sverige förekommer brister i innovationssystemet, där stöd till mindre bolag och för uppskalning är bristfälliga. LÄS MER

  2. 17. Ett Hållbart Samarbete : En kvalitativ studie om samarbetet för hållbara transporter mellan detaljhandelsföretag med omnistrategi och tredjepartslogistiker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Oskar Eriksson; Karl Wallin; [2021]
    Nyckelord :Logistik; Tredjepartslogistiker; Detaljhandelsföretag; Hållbara transporter; Omnikanalhandel;

    Sammanfattning : Klimatkrisen är ett problem som behöver angripas från flera områden. Ett område med stor negativ miljöpåverkan i Sverige är transportsektorn och i synnerhet har godstransporter en stor påverkan. LÄS MER

  3. 18. Grön Fast Fashion? : En kvalitativ studie om hur millenniegenerationen uppfattar fast fashion-industrins omställning mot hållbara varumärken

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Hanna Malm; Anna Olausson; [2021]
    Nyckelord :Fast fashion; Hållbarhet; Miljö; Varumärke; Rebranding; Konsumentbeteende; Millenniegenerationen; Varumärkesidentitet och rykte.;

    Sammanfattning : Kunder har blivit allt mer miljövänliga, vilket påverkar handeln. Fast fashion företag har tidigare enbart fokuserat på att tillfredsställa kunder med kläder som följer korta trender och har ett lågt pris. I takt med att kundernas kunskap har ökat kring hållbarhet, ställer kunderna också högre krav på fast fashion företag. LÄS MER

  4. 19. Små- och medelstora företags förutsättningar att ställa om till förnybara drivmedel och alternativa fordon : En kvalitativ intervjustudie i Gävleborgs län 

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för byggnadsteknik, energisystem och miljövetenskap

    Författare :Ellen Jerlardtz; Sara Johansson; [2021]
    Nyckelord :Alternativa fordon och drivmedel; Gävleborgs län; SME-företag; Transporter;

    Sammanfattning : Transporter har en avgörande roll för den globala ekonomin och samhällets viktiga funktioner. Dessvärre har transportsektorn en stark koppling till de globala klimatförändringarna. LÄS MER

  5. 20. CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY I LIVSMEDELSHANDELN : En kritisk diskursanalys av tre livsmedelskedjors hållbarhetsrapporter

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Freja Boström Sandin; [2021]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; hållbarhet; hållbarhetsrapport; livsmedelshandeln;

    Sammanfattning : Företag har ett samhällsansvar som går bortom deras ekonomiska intresse områden och vad som krävs av lagen. Detta innebär att företag behöver engagera sig i och bidra till samhällets sociala och miljömässiga utveckling. LÄS MER