Sökning: "livsmedelshandeln"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet livsmedelshandeln.

  1. 1. COVID-19 och dess påverkan på beteenden hos konsumenter inom livsmedelshandel : En kvalitativ studie ur ett företagsperspektiv fokuserad på livsmedelshandeln.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Erik Saeys; Melissa Johansson; [2023]
    Nyckelord :Covid-19; corona pandemic; consumer behavior; retail food; retail stores; pandemic; E-commerce; Covid-19; coronapandemin; konsumentbeteende; dagligvaruhandel; matvarubutiker; pandemi; onlinehandel;

    Sammanfattning : Bakgrund: COVID-19 pandemin har förändrat samhället och påverkat olika företags förhållningssätt. Konsumentbeteendet har förändrats på grund av isoleringar, statliga rekommendationer och riktlinjer i försök att minska smittspridningen. LÄS MER

  2. 2. Sustainable Effects of Technological Innovation on Business Models : A Case Study on AR in the Grocery Industry

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Raphael Bolos; Vlado Grujcic; [2023]
    Nyckelord :Triple Layered Business Model Canvas; Business model; Business model development; Business model Canvas; Digitalization; Grocery Industry; Augmented reality; Technological innovations; Affärsmodell i tre lager Canvas; Affärsmodell; Affärsmodellsutveckling; Affärsmodellen Canvas; Digitalisering; Livsmedelsindustrin; Förstärkt verklighet; Tekniska innovationer;

    Sammanfattning : In the growing digitalization of the grocery industry, it is necessary for traditional grocery retailers to adapt their business models to the new digital era. Augmented reality (AR) and other digital tools have proven to have the ability to transform the grocery business, and it is crucial for traditional grocers to act in order to remain competitive. LÄS MER

  3. 3. Konsumenters beteenden och attityder till e-handel av livsmedel : - coronapandemins påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Kevin Hortlund; Filip Karlsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Andelen köp som sker via e-handeln har ökat under de senaste åren och fortsätter öka för varje år som går. Vilket härleds till att människor blir bättre och bättre på att anpassa sig till ny teknologi som träder fram på marknaden. Detta gör också att människor blir mer benägna att använda sig av teknologiska lösningar. LÄS MER

  4. 4. Att kommunicera funktion med design : En studie om Grön marknadsföring, utifrån ett Design- och Konsumentperspektiv inom dryckesbranschen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Dilan Lotfi; Charlotta Stamblock; [2022]
    Nyckelord :Green marketing; Corporate image; Consumer behavior; Packaging design and Sustainability; Grön marknadsföring; Företagsimage; Konsumentbeteende; Förpackningsdesign och Hållbarhet;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har intresset för hållbarhet ökat avsevärt, där miljömedvetna produkter efterfrågas allt mer i samhället. Då ett socialt ansvar har vuxit fram hos konsumenterna behöver även marknaden anpassa sig till denna efterfrågan. LÄS MER

  5. 5. Food waste in bakeries- quantities, causes and treatment

    Master-uppsats, SLU/Department of Molecular Sciences

    Författare :Maryna Iakovlieva; [2021]
    Nyckelord :bakery waste; bakeries; causes of losses; producers; Swedish bread industry; take-back agreement;

    Sammanfattning : Bread waste represents a considerable part of food waste in Sweden, and in general, food waste can have a significant impact on the environment. This study assesses the quantity of food waste in bakeries and identifies the main causes of waste during the production of baked products. A sample was taken from the total number of bakeries in Sweden. LÄS MER