Sökning: "social media vetenskapliga artiklar"
Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden social media vetenskapliga artiklar.
1. Unga kvinnors erfarenheter av att söka vård vid psykisk ohälsa : En litteraturbaserad studie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa drabbade många unga vuxna och upplevdes olika, det kunde innebära tillfälliga besvär men också besvär som påverkar vardagen. Sociala medier hade både för- och nackdelar när det handlade om psykisk ohälsa. Bristande kunskap kring psykisk ohälsa ledde till stigmatisering. LÄS MER
2. Vad motiverar olika generationer till att äga företag? : En studie baserad på individer i generationerna Millennials, Generation X och Baby Boomers
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Under de senaste åren har antalet företagare ökat i Sverige och på dagens arbetsmarknad befinner sig just nu fyra generationer. I denna studie fokuserar vi på de tre generationer som utgör den största delen av arbetsmarknaden; Millennials, Generation X och Baby Boomers. LÄS MER
3. ”Jag bor i Libanon... jag villbegå självmord” och 19 andrasuicidrelaterade nyhetsartiklar: En studie om suicidrepresentation i officiell suicidstatistik och i inhemsk massmedia i ett krisdrabbat Libanon 2008–2022
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier (IAM)Sammanfattning : Bakgrund: Libanon har enligt WHO bland de lägsta suicidtalen i världen samtidigt som detta tabubelagda ämne misstänks vara underrapporterat. Det finns få tidigare studier inom ämnet. LÄS MER
4. Influencers trovärdighet, varumärke och konsumentens köpintention : En kvantitativ studie som beskriver sambandet mellan dessa tre aspekter inom influencer marketing
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Syftet: Uppsatsens syfte är att beskriva hur influencers kan framstå som trovärdiga för att kunna motivera konsumenternas köpintentioner i elektroniskt word of mouth (EWOM). Uppsatsens syfte ska även beskriva om influencers trovärdighet styr konsumentens uppfattning för varumärken som därigenom påverkar köpintention. LÄS MER
5. Positiva aspekter av sociala medier för ungas identitetsutveckling
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Att majoriteten av unga idag använder sociala medier är ett känt faktum. Inom den allmänna debatten finns en tendens att lyfta fram negativa aspekter och fokusera på riskfaktorer, som exempelvis att användning av sociala medier skulle bidra till ökad psykisk ohälsa bland unga. LÄS MER