Sökning: "Skapa relationer utan språk"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Skapa relationer utan språk.

  1. 1. Extra anpassningar för elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Marie Nilsson; Tobias Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Elevperspektiv; Extra anpassningar; Lärarperspektiv; Språklig tillgänglighet; Tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Nilsson, M. & Nilsson, T. (2023). Extra anpassningar för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER

  2. 2. Space syntax : En studie om tillämpning och dess koppling till teorin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Torun Hultén; [2021]
    Nyckelord :Space syntax; urbanmorfologi; stadens form;

    Sammanfattning : Intresset för att kvantitativt kunna mäta städer har blivit allt större. I takt med urbaniseringen och strävan efter mer kunskap inom stadsplanering har bland annat verktyg såsom space syntax blivit allt mer vedertagna. LÄS MER

  3. 3. Från tolk till att prata själv : En studie av SFI-studerandes erfarenheter av att delta i sina barns utvecklingssamtal

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Britt-Marie Bader; [2021]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; SFI-undervisning; narrativ analys; interkulturellt perspektiv; Systemic Functional Linguistics SFL -perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera vårdnadshavare som samtidigt deltar i SFI-undervisning och deras erfarenheter av att delta i sina barns utvecklingssamtal i grundskolan. Studien utgick från följande frågeställningar om hur vårdnadshavares erfarenheter av utvecklingssamtal i grundskolan visar sig, beskrivna av dem själva, vilka möjligheter och hinder som vårdnadshavarna beskriver att de har erfarenheter av och vad har SFI-undervisningen betytt för vårdnadshavarna för att delta i sina barns utvecklingssamtal, enligt deras beskrivningar? Studiens teoretiska utgångspunkter är ett interkulturellt perspektiv och Systemic Functional Linguistics (SFL) och metodologiska utgångspunkter är semistrukturerade intervjuer och analyser av narrativer. LÄS MER

  4. 4. Musik som en stämningsförmedlare - Pedagoger och vårdnadshavares vanor, brukande och syn på musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emilia Johansson; Martina Pedersen; [2020]
    Nyckelord :Barn; Förskola; Musik; Musikdidaktik; Musikundervisning; Pedagoger; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Med musikens påverkan på alla människor, syftar detta examensarbete på att musik är främjande för alla dimensioner inom oss; det emotionella, existentiella och kinestetisk-motoriska (Nielsen, 1998). Syftet med studien är att ur ett musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera pedagogers och vårdnadshavares vanor, brukande och syn på musik. LÄS MER

  5. 5. En studie om speciallärares syn på den undervisning som ges elever i språklig sårbarhet utifrån inkluderingsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sarah Mellström; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractMellström, Sarah (2019). En studie om speciallärares syn på den undervisning som ges elever i språklig sårbarhet utifrån inkluderingsbegreppet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER