Sökning: "Skolifiering"
Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade ordet Skolifiering.
11. Undervisning och barns delaktighet och inflytande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studiens avsikt har varit att studera hur förskollärare konstruerar undervisningsbegreppet samt hur undervisning konstrueras i relation till barns delaktighet och inflytande. Det socialkonstruktionistiska perspektivet utgör den teoretiska utgångspunkten för denna studie. LÄS MER
12. Begreppet undervisning i förskolans verksamhet : En kvalitativ studie om variationer i förskollärares uppfattningar kring begreppet undervisning i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Detta är en kvalitativ empirisk studie med en fenomenografisk ansats. Syftet med studien var att synliggöra variationer i förskollärares uppfattning om begreppet undervisning i förskolan. LÄS MER
13. förskollärares konstruktioner av undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares beskrivningar av undervisningsbegreppet och innebörd gällande det pedagogiska uppdraget i förskolan. Genomförandet av studien har skett i samarbete med en kommun som satsat på kompetensutveckling med förskolans personal gällande undervisning. LÄS MER
14. Barns lek, att närvara eller inte närvara, det är frågan : förskollärares berättelser om barns lek
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Förskolans arbetssätt där omsorg, fostran och lärande ständigt arbetats i symbios med varandra, har nu utmanats genom att förskolans läroplan reviderades i motivering till att utbildning och utveckling allt mer fått ta plats. Syftet med studien blir därför att få en uppfattning om hur förskollärare ser på sin egen delaktighet och närvaro i barns lek genom personliga intervjuer. LÄS MER
15. "Det blir liksom inte så roligt för barnen när det bara ska vara lärande och lärande hela tiden" : En vetenskaplig essä om pedagogens roll i barns lärande och synen på undervisning i förskolan
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This scientific essay begins with three stories that portrays situations where different ways to view and understand the learning process of children in preschool. In the first two stories The Cakegame and Still life the aim is to describe how me, and my colleagues can have different perceptions on our role as preschool teachers. LÄS MER