Sökning: "Specialpedagogiska dilemman"

Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade orden Specialpedagogiska dilemman.

  1. 21. Hur kan undervisning i förskolan utformas och anpassas för att inkludera alla barn? : Pedagogers erfarenheter av ett dubbelt uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sophia Gustavsson; Maria Bergstén; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; undervisning; inkluderande undervisning; barn i behov av stöd; utökat undervisningsuppdrag; pedagogiskt förhållningssätt; specialpedagogisk kompetens; Bronfenbrenners ekologiska systemteori; institutionella logiker; verksamhetsdomän;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur förskolans pedagoger kan arbeta för att utforma en inkluderande undervisning för alla barn, både barn med behov och barn med särskilda behov, samt vilka förhållningssätt och stödfunktioner som uttrycks som värdefulla för att kunna möta enskilda barns behov och inkludera dem i undervisningen. För att ta reda på detta har vi genomfört kvalitativa och semistrukturerade gruppintervjuer samt individuella intervjuer på fyra olika förskolor. LÄS MER

  2. 22. "En likvärdig utbildning" för alla? : En textanalys av inkludering för en likvärdig utbildning i Lgr11 och skollagen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Alexandra Jansson; Matilda Hildingsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: All utbildning inom det svenska skolsystemet ska vara likvärdig, trots det visar tidigare forskning på att likvärdigheten i svensk skola har försämrats över tid. Vidare pekar tidigare forskning på att likvärdighet inte har en entydig definition och är svårt att mäta. LÄS MER

  3. 23. En studie av det specialpedagogiska uppdraget : som en social konstruktion

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Eva Malm; [2020]
    Nyckelord :Inclusion; social construktion; social constructivist; special education; Inkludering; social konstruktion; socialkonstruktivism; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att belysa det specialpedagogiska uppdraget ur ett socialkonstruktivistiskt perspektiv.  Historiskt sett har det specialpedagogiska uppdraget förändrats i takt med politik och utbildningskultur, vilket kan ha inneburit svårigheter med att befästa en yrkesgrupp. LÄS MER

  4. 24. Kvalificerad samtalspartner för kollegor  - Vad innebär det? : En fenomenografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linda Lidström; Johanna Lindeberg; [2020]
    Nyckelord :fenomenografi; kvalificerat samtal; specialpedagog; specialpedagogik; specialpedagogisk handledning;

    Sammanfattning : Specialpedagogens roll som kvalificerad samtalspartner för kollegor finns inte definierat i styrdokument eller examensförordning. Detta innebär konsekvenser för specialpedagogens samtalsuppdrag eftersom utformningen till stor del baseras på rektorers och specialpedagogers förståelse för uppdraget. LÄS MER

  5. 25. Virtuell simulerad undervisning om språkutredning i speciallärarutbildningen : om lärande, etik och bedömningspraktik

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Carin Bergqvist; Maria Månsson; [2019]
    Nyckelord :VR; Virtual reality; Education; Special needs education; Special needs teacher; Dynamic assessment; Language; Writing and reading assessment; Vulnerability; Situated perspective; Design for learning; Design för lärande; Dynamisk bedömning; Högre utbildning; Kartläggning; Situerat perspektiv; Speciallärare; Speciallärarprogrammet; Språklig sårbarhet; Språk-; skriv- och läsutredning; Virtual reality; VR;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka betydelsen av att använda virtuell simulerad undervisning (virtual reality, VR) i speciallärarutbildningen med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling som alternativ och komplement till autentiska test med elever för att belysa lärande, etiska aspekter och bedömningsformen i en VR-miljö. Bakgrunden till studien är att speciallärarstudenterna behöver öva upp sina färdigheter i att genomföra språk-, skriv- och läsutredningar. LÄS MER