Sökning: "Språkförståelse"
Visar resultat 21 - 25 av 180 uppsatser innehållade ordet Språkförståelse.
21. Kodväxling i förskolan : En kvalitativ studie om fyra pedagogers förhållningssätt till kodväxling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om vilket förhållningssätt pedagoger i förskolan har till det språkutvecklande verktyget kodväxling. Det är en kvalitativ studie som innebär att intervjuer har genomförts med fyrapedagoger som arbetar på en mångkulturell förskola. LÄS MER
22. Högläsning i förskolan : En studie kring pedagogers inställning till och resonemang om högläsning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Högläsning har länge haft en central del i förskolans verksamhet och är viktigt för barn och deras utveckling på flera olika sätt, bland annat deras språkutveckling. Högläsning kan användas på olika vis, exempelvis som läsvila eller som ett pedagogiskt verktyg med syfte att lära barnen något specifikt. LÄS MER
23. Task-agnostic knowledge distillation of mBERT to Swedish
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Large transformer models have shown great performance in multiple natural language processing tasks. However, slow inference, strong dependency on powerful hardware, and large energy consumption limit their availability. LÄS MER
24. VL Tasks: Which Models Suit? : Investigate Different Models for Swedish Image-Text Relation Task
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : In common sense, modality measures the number of areas a model covers. Multi-modal or cross-modal models can handle two or more areas simultaneously. Some common cross-models include Vision-Language models, Speech-Language models, and Vision-Speech models. LÄS MER
25. Personligt tilltal i katastrofsimulationer
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Denna studie undersöker hur deltagarna tar in information i en krissituation baserat på personligt och opersonligt tilltal i en krissituation. Syftet med denna studien var att se hur samma information tolkades baserat på hur de sex deltagarna blev tilltalade. LÄS MER