Sökning: "Språkförståelse"
Visar resultat 16 - 20 av 180 uppsatser innehållade ordet Språkförståelse.
16. The brain in conversation: Mapping the neural correlates of turn-taking, production, and comprehension using fMRI
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistikSammanfattning : Conversation is the primary mode of language use. A key feature of conversation is turn-taking, during which interlocutors rapidly switch between speaker and listener roles without conscious effort. LÄS MER
17. Testbaserat lärande som metod för att utveckla ordförrådet hos elever med och utan språkstörning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syfte: Elever kommer till skolan med stora skillnader i ordförråd. Detta får konsekvenser för elevernas språkförståelse och studieresultat. Kunskapsöversikten undersöker vilka effekter testbaserat lärande har på elevers ordförråd och ifall metoden har särskilda effekter på elever med språkstörning. LÄS MER
18. ”…då kan jag bara ta mobilen” : En studie om hur lärare och elever i årskurs 1 resonerar kring ljudböcker och högläsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Denna studie handlar om elevers upplevelse och förståelse av högläsning. Syftet är att undersöka huruvida formatet på högläsningen, ljudbok eller fysiskt högläst text, påverkar elevernas förståelse för innehållet och intresset för att lyssna. LÄS MER
19. Avkodning : En kunskapsöversikt om elevers avkodning och dess implikationer för läsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : This knowledge overview aims to examine the importance of decoding for students learning how to read and if it can be used as a tool to measure approximate future development in reading comprehension. The study aims to answer the questions “What does current research say about decoding and its implications for monolingual students and their future reading comprehension?” and “What tests are used by researchers to measure students decoding, reading comprehension and fluency”. LÄS MER
20. Lärares påverkan på elevers läsförståelse i årskurs F-3 : En systematisk litteraturstudie om lärarens påverkan på elevernas läsförståelse i svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : The purpose of this literature study was to analyze how reading comprehension amongst students in grade F-3 can be affected by the teacher. In this study, the question was "how can teachers influence students' reading comprehension?". LÄS MER