Sökning: "Språkförståelse"

Visar resultat 16 - 20 av 180 uppsatser innehållade ordet Språkförståelse.

  1. 16. The brain in conversation: Mapping the neural correlates of turn-taking, production, and comprehension using fMRI

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Caroline Arvidsson; [2022]
    Nyckelord :turn-taking; production; comprehension; conversation; fMRI; speech planning; turtagning; produktion; förståelse; konversation; fMRI; språkplanering;

    Sammanfattning : Conversation is the primary mode of language use. A key feature of conversation is turn-taking, during which interlocutors rapidly switch between speaker and listener roles without conscious effort. LÄS MER

  2. 17. Testbaserat lärande som metod för att utveckla ordförrådet hos elever med och utan språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Aron Ihse Trägårdh; [2022]
    Nyckelord :ordförråd; språkstörning; testbaserat lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Elever kommer till skolan med stora skillnader i ordförråd. Detta får konsekvenser för elevernas språkförståelse och studieresultat. Kunskapsöversikten undersöker vilka effekter testbaserat lärande har på elevers ordförråd och ifall metoden har särskilda effekter på elever med språkstörning. LÄS MER

  3. 18. ”…då kan jag bara ta mobilen” : En studie om hur lärare och elever i årskurs 1 resonerar kring ljudböcker och högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Katarina Svärd; Elin Jonasson; [2022]
    Nyckelord :Language development; language comprehension; listening comprehension; read-aloud; audiobook; illustrations; Språkutveckling; språkförståelse; hörförståelse; högläsning; ljudbok; illustrationer;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om elevers upplevelse och förståelse av högläsning. Syftet är att undersöka huruvida formatet på högläsningen, ljudbok eller fysiskt högläst text, påverkar elevernas förståelse för innehållet och intresset för att lyssna. LÄS MER

  4. 19. Avkodning : En kunskapsöversikt om elevers avkodning och dess implikationer för läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellinor Willoughby; Desirée Lagerholm; [2022]
    Nyckelord :decoding; reading comprehension; reading acquisition; predict; prediction; avkodning; läsförståelse; läsinhämtning; förutse; förutsägelse;

    Sammanfattning : This knowledge overview aims to examine the importance of decoding for students learning how to read and if it can be used as a tool to measure approximate future development in reading comprehension. The study aims to answer the questions “What does current research say about decoding and its implications for monolingual students and their future reading comprehension?” and “What tests are used by researchers to measure students decoding, reading comprehension and fluency”. LÄS MER

  5. 20. Lärares påverkan på elevers läsförståelse i årskurs F-3 : En systematisk litteraturstudie om lärarens påverkan på elevernas läsförståelse i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Karmefors; Thea Aronsson; Erica Pantzar; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelse; klassrumsmiljö; strategier;

    Sammanfattning : The purpose of this literature study was to analyze how reading comprehension amongst students in grade F-3 can be affected by the teacher. In this study, the question was "how can teachers influence students' reading comprehension?". LÄS MER