Sökning: "Strandberg 2006"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Strandberg 2006.

  1. 1. Studie om svenska högskolor och universitet: En kartläggning av organisationsstrukturer och utvecklingsmöjligheter för en hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Hanna Kjell; Lisa Strandberg; [2022]
    Nyckelord :Organization; Organizational structure; Organizational Scheme; University; Sustainable development; Sustainable transition; Hållbar utveckling; Hållbar omställning; Högskolor; Organisationer; Organisationsstrukturer; Organisationsschema; Universitet;

    Sammanfattning : Due to climate change, a sustainable transition is required in all sectors. Swedish universities are since the year of 2006 obligated by the higher education act to strive for sustainability. LÄS MER

  2. 2. "Elever lär med ryggen mot varandra". En studie om hur personal inriktning ämnesområden gynnar samspel mellan elever i lärande situationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Holmqvist; [2017]
    Nyckelord :förspråklig kommunikationsförmåga; grundsärskola inriktning ämnesområden; kognitiv funktionsnedsättning; kommunikation; lärande; reflektion; samspel;

    Sammanfattning : AbstraktHolmqvist, Malin (2016). ”Elever lär med ryggen mot varandra” En studie om hur personal i särskolan inriktning ämnesområden gynnar samspel mellan elever i lärande situationer ”Pupil learn with their back to each other” A study how staff in special schools for students with intellectual disabilities promotes interaction between students in learning situations Speciallärarexamen, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola ForskningsområdeMin erfarenhet från grundsärskolan visar att när det skapas samspelssituationer för elever med förspråklig kommunikationsförmåga handlar det ofta om att föra samman elever i olika aktiviteter och att personalen låter eleverna samspela på egen hand. LÄS MER

  3. 3. Community-based clinical teaching set in a Swedish public dental service – Students and mentors perception regarding their experience

    Master-uppsats, Malmö högskola/Odontologiska fakulteten (OD)

    Författare :Oskar Strandberg; Ahmed Azzawi; [2016]
    Nyckelord :Outreach program; Dentistry education; Malmö University; Folktandvården Skåne;

    Sammanfattning : Introduktion: Under den tionde terminen av tandläkarprogrammet på Malmö högskola genomgår studenterna verksamhetsförlagd utbildning (VFU) sedan 2004. Detta sker i samarbete med Folktandvården Skåne och under 15 veckor arbetar studenterna en dag i veckan under handledning på folktandvårdens kliniker i närliggande område. LÄS MER

  4. 4. Lärare beskriver tillvägagångssätt och tankar om formativ bedömning, i grundsärskolan och inriktning träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elisabeth Qvist; Tiina Roth; [2015]
    Nyckelord :grundsärskola; utvecklingsstörning; formativ bedömning; återkoppling; artefakter;

    Sammanfattning : Den här studiens avsikt är att lyfta frågan om hur lärare i grundsärskolan arbetar med eleverna så att eleven får en egen förståelse för sitt lärande och sin egen kunskapsutveckling. Det gör vi bland annat genom att undersöka hur ett antal lärare inom grundsärskolan beskriver hur de arbetar med formativ bedömning och deras tankar kring detta. LÄS MER

  5. 5. Möjlighet till inkludering i grundskolan för elever med diagnos autismspektrumstillstånd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie-Louise Hörnqvist Sunnelius; [2014-08-18]
    Nyckelord :AST; inkludering; sociokulturell teori; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utifrån tre olika yrkeskategorier, som enligt forskning och styrdokumenten har olika ansvar, undersöka hur rektorer, specialpedagog/speciallärare och mentorer resonerar kring inkludering av elever med diagnos AST i grundskolan. Teori: Studien utgår från den sociokulturella lärandeteorins grund med ett sociokulturellt perspektiv där grundtanken enligt Strandberg (2006) och Säljö (2000) är att det ge-nom kommunikation skapas sociala resurser som sedan förs vidare genom kommunikation. LÄS MER